/ БГНЕС
Хеликоптерът може да каца на различни от площадките в болниците места, защото това му е работата. Това написа в своя Facebook профил министърът на транспорта и съобщенията Георги Гвоздейков, отговаряйки на критиките за наличното оборудване на първия медицински вертолет от новоизграждащата се система за въздушно спасяване.  

„Лисицата, като не можела да стигне гроздето, викала, че е кисело, гласи една българска поговорка. Отново поредните брутални лъжи днес в парламента. Някои хора си мислят, че най-съвременният италиански хеликоптер е като стария „Москвич“ и упорито искат да ни върнат в миналото. Купиш го нов москвича и бензинът няма да ти стигне за 100 км, защото пробката на резервоара не е завита и изтекъл. Фарове няма за през нощта, че бушонът е изгорял на късите и все такива соц неудачи, които днес се опитваха да пресъздават“, пише Гвоздейков в публикацията. 



В нея министърът изрежда пет факта, с които, по думите му, се опровергават лъжите по адрес на първата пристигнала машина.

„1. На 31 януари в 17:29 българско време хеликоптерът излетя от Пескара (Италия) и прелетя до Дубровник с разстояние 370 км, като кацна в 18:50. Което означава следното:  

а) изминал е 370 км за 1:21 часа, и горивото не е свършило. Имал е гориво за още близо 300 км полет.

б) един час от времето на полета е било в тъмната час на деня от 17:50 ч. до кацането му в Дубровник в 18:50 ч. От това е видно, че хеликоптерът е летял и по тъмно.

2. Хеликоптерът може да каца на различни от площадките в болниците места, защото това му е работата. Регулациите гласят следното:

а) AMC1 SPA.HEMS. 125(c)(4) Изисквания за ефективност на HEMS операции.Критерии за избор на място за операции HEMS:
За да избере работна площадка от въздуха, пилотът или операторът трябва да дефинира:

Минимални размери, които да бъдат два пъти по-големи от ротора (винта на хеликоптера) и най-малко четири пъти дължината на хеликоптера, което се оценява от екипажа от въздуха.

3. Към днешна дата има 5 сертифицирани болнични хеликоптерни летища. Три в София и по едно във Варна и Панагюрище. Одобрени и в процес на сертифициране са Русе, Пловдив, Велико Търново, Плевен, Сливен, Стара Загора, Габрово.

4. Пет от пилотите имат професионален летателен опит между 8000 и 9800 летателни часа. Възрастовата граница, до която могат да извършват полети е 65 години.

5. Сертификатът за Авиационен оператор предстои да бъде издаден, като едно от условията за издаване е да притежава регистриран хеликоптер, което вече е факт“, изрежда Георги Гвоздейков. 

В края на публикацията си той уверява също, че „България Хели Мед Сървиз“ съвсем скоро ще започне специализиран подбор за обучение на млади пилоти на хеликоптер за HEMS, които желаят да работят тази атрактивна професия.

В декларацията от парламентарната трибуна, прочетена от народния представител Филип Станев, от партия „Има такъв народ“ обвиниха управляващите, че закупеният с европейско финансиране хеликоптер "става само за позиране пред медиите".