Агенцията за държавна финансова инспекция (АДФИ) ще разшири обхвата на вече започналата проверка за финансовото състояние на „Столичен автотранспорт“ ЕАД. Освен договора за доставка на газ, проверката ще обхване и начина на ценообразуване на превозните документи, финансовите отчети на дружеството и възлагането и изпълнението на обществените поръчки. Целта е да се установи реалното състояние на дружеството, паричните потоци и начина на разходване на средствата.
Проверката е във връзка с постъпило искане от Столична община за увеличаване на субсидията на дружеството от държавния бюджет, без да е придружено с оценка и анализ на ценовата политика на общината по отношени е на превозните документи и без да е направен преглед и изменения на правилата, при които се възлагат и компенсират обществените пътнически превози, казват от агенцията.
Работещите в градския транспорт в София готвят протест
"Дори част от разходите да се увеличават в резултат на влиянието на фактори, които са външни и независещи от дейността на Столична община и общинските транспортни оператори – цените на горивата и ел. енергията, повишаване на минималната работна заплата, друга част от представените разходи бележат значителен ръст спрямо 2019 г. и биха могли да се оптимизират. Такива са например „други разходи“ – с ръст от 55%, охрана и други, за които следва да се направи оценка", казват от АДФИ.
"Предложението за увеличение на средствата за субсидии за Столична община надхвърля многократно средствата, които са предвидени за останалата част от страната както за вътрешноградски, така и за междуселищни пътнически превози. Следва да подчертаем, че всички транспортни оператори на територията на страната предоставят обществената услуга при същите условия, при които работи и столичният транспорт, като за същите не са предвидени допълнителни средства. В тази връзка следва да се търси равнопоставеност между всички общини", обясняват от агенцията.
"Припомняме, че в актуализацията на бюджета са предвидени допълнителни 20 млн. лв. субсидия за компенсиране на намалените приходи от прилагането на цени за пътуване, предвидени в нормативните актове за определени категории пътници, за пътувания с вътрешноградския транспорт и междуселищния автомобилен транспорт", допълват от АДФИ.
Политиката на МФ е насочена към засилване на контрола и елиминиране на неправомерно и неефективно разходване на публични ресурси, което в ситуацията с градския транспорт в София - изисква да се направят съответните проверки на договори и обществени поръчки и анализ на разходите.
През април кметът на София Йорданка Фандъкова предупреди, че над 330% е увеличението на сметката за природния газ, която е платил „Столичен автотранспорт” за първите четири месеца на тази година в сравнение със същия период през 2021 г., но до момента дружеството не получава и никакви компенсации заради повишената цена на природния газ.
Проверката е във връзка с постъпило искане от Столична община за увеличаване на субсидията на дружеството от държавния бюджет, без да е придружено с оценка и анализ на ценовата политика на общината по отношени е на превозните документи и без да е направен преглед и изменения на правилата, при които се възлагат и компенсират обществените пътнически превози, казват от агенцията.
Работещите в градския транспорт в София готвят протест
"Дори част от разходите да се увеличават в резултат на влиянието на фактори, които са външни и независещи от дейността на Столична община и общинските транспортни оператори – цените на горивата и ел. енергията, повишаване на минималната работна заплата, друга част от представените разходи бележат значителен ръст спрямо 2019 г. и биха могли да се оптимизират. Такива са например „други разходи“ – с ръст от 55%, охрана и други, за които следва да се направи оценка", казват от АДФИ.
"Предложението за увеличение на средствата за субсидии за Столична община надхвърля многократно средствата, които са предвидени за останалата част от страната както за вътрешноградски, така и за междуселищни пътнически превози. Следва да подчертаем, че всички транспортни оператори на територията на страната предоставят обществената услуга при същите условия, при които работи и столичният транспорт, като за същите не са предвидени допълнителни средства. В тази връзка следва да се търси равнопоставеност между всички общини", обясняват от агенцията.
"Припомняме, че в актуализацията на бюджета са предвидени допълнителни 20 млн. лв. субсидия за компенсиране на намалените приходи от прилагането на цени за пътуване, предвидени в нормативните актове за определени категории пътници, за пътувания с вътрешноградския транспорт и междуселищния автомобилен транспорт", допълват от АДФИ.
Политиката на МФ е насочена към засилване на контрола и елиминиране на неправомерно и неефективно разходване на публични ресурси, което в ситуацията с градския транспорт в София - изисква да се направят съответните проверки на договори и обществени поръчки и анализ на разходите.
През април кметът на София Йорданка Фандъкова предупреди, че над 330% е увеличението на сметката за природния газ, която е платил „Столичен автотранспорт” за първите четири месеца на тази година в сравнение със същия период през 2021 г., но до момента дружеството не получава и никакви компенсации заради повишената цена на природния газ.