На пресконференция бяха представени данните от социологическо проучване за отношението на обществеността към въвеждането на държавен зрелостен изпит след 12-и клас през тази година.
Проучването е правено в края на лятото, но учителската стачка и нееднозначното й приемане от обществото са причината за забавянето на представянето на резултатите от него.
Одобряващите въвеждането на задължителните матури виждат в тях ключ за придобиването на по-добри знания и начин за независимо оценяване. Неодобряващите твърдят, че на децата, които полагат матури, ще им е много трудно, както и че матурите са стара форма за оценяване и ще усложнят дипломирането.Според 56 процента от анкетираните въвеждането на матурите ще доведе до прекратяването на практиката за "купуване на дипломи" и ще даде възможност с резултата от тях да се кандидатства в европейски университет.
53 процента от анкетираните смятат, че матурата ще даде независима външна оценка на знанията на учениците, а за 54 процента ефектът от въвеждането й ще бъде положителен за средното образование. Малко повече от половината от анкетираните са на мнение, че матурата ще е и начин за оценяване на работата на учителя.