В писмото си доц. Ковачева изтъква, че по отношение на проблемите, свързани с Топлофикация има големи очаквания относно справедливото заплащане на реално ползваното парно, в това число и такса сградна инсталация, а проектът на наредба не отговаря на обществените очаквания за по-ясна и справедлива методика за разпределение на топлинната енергия в сгради - етажна собственост.
Омбудсманът: Хиляди хора с увреждания са без личен асистент
Нормативният акт, посочва омбудсманът, не съдържа нови предложения по отношение на това, как се формира дяловото разпределение на топлинна енергия в сгради-етажна собственост. По тази причина, според доц. Ковачева, новата „стара“ наредба не дава на гражданите дълго търсената и очаквана справедливост, а именно фактуриране на консумираното количество топлинна енергия, въз основа на действителното потребление най-малко веднъж годишно – принцип, залегнал в Закона за енергетиката (ЗЕ). Омбудсманът смята и че не е намерен и балансът между икономическите интереси на участващите в процеса страни и гарантиране правото на потребителите на заплащане на реално ползвана услуга.
Близо 50 000 души са потърсили помощ от омбудсмана през 2019 г.
В становището до енергийната министърка националният обществен защитник припомня аргументите на Върховния административен съд (ВАС), който на първа инстанция отмени разпоредби в действащата наредба за топлоснабдяването. Аргументите на съда, свързани с нарушения на административните правила при изработване на нормативни документи и при определяне на формулата за сградна инсталация, „важат с пълна сила и за новата наредба“, категорична е Диана Ковачева.
В мотивите към проекта липсва описание на очакваните финансови резултати, както и анализ за съответствие с правото на ЕС (Директивата за енергийна ефективност). Освен това, във формулата за сградна инсталация не са отчетени всички параметри, относими към количеството топлинна енергия, отдадена от сградната инсталация.
Представена по този начин, новата – „стара“ наредба не решава проблемите на хората и не представя нова концепция за по-справедливо заплащане на услугата „топло“, смята омбудсманът.