Парламентът прие на второ четене промени в Наказателно-процесуалния кодекс (НПК), свързани с възможността да се иска ускоряване на досъдебно производство.
Пострадалият или неговите наследници, и ощетеното юридическо лице, могат да направят искане за ускоряване на разследването, ако е изтекла повече от една година от образуването на досъдебното производство и няма лице, привлечено в качеството на обвиняем, предвиждат приетите текстове.
Искането за ускоряване на досъдебно производство се прави до административния ръководител на съответната прокуратура, който се произнася в едномесечен срок. Нови искания могат да се правят след изтичане на шестмесечен срок от произнасянето на прокурора, решиха депутатите.
Направените искания за ускоряване на разследването към датата на влизане в сила на измененията се разглеждат по новия ред, гласят измененията.
Преди гласуването в пленарна зала Николай Братованов (ГЕРБ-СДС) предложи редакционни поправки на текстовете, които бяха приети от мнозинството в парламента.
Правосъдният министър с информация за приети важни законодателни промени по отношение на ПТП-та
Стою Стоев ("Продължаваме промяната-Демократична България") възрази, че от пет параграфа в законопроекта, четири се променят в момента. По думите му това не е добра законодателна практика. Той посочи, че се променя концепцията кой орган ще се произнася по исканията за ускоряване на досъдебните производства. В момента това се прави от съда, отбеляза Стоев. Тук никъде не е обсъждано по искането да се произнася прокуратурата, а сега като правно-техническа редакция се прави съществено изменение по това кой орган се произнася по исканията за ускоряване на досъдебно производство, посочи той.
На първо четене: Разширяват възможностите за дистанционен разпит на вещи лица
Парламентът реши още препис от постановлението за прекратяване на наказателно производство да се изпраща и на Комисията за противодействие на корупцията, Комисията за отнемане на незаконно придобитото имущество, Агенцията за държавна финансова инспекция и Сметната палата, когато тези органи са направили съобщението за извършеното престъпление. Постановлението за прекратяване може да се обжалва пред съответния първоинстанционен съд в седемдневен срок от получаването на преписа.
С приетите текстове се въвеждат изрични основания, при които главният прокурор да може да отменя постановление за прекратяване на наказателното производство. Отразява се и девоенизацията на служителите в Държавната агенция „Разузнаване“ (ДАР), която е направена през 2015 г. Измененията предвиждат делата за престъпления, извършвани от служители на ДАР, вече да не бъдат подсъдни на военни съдилища.
Неприключените наказателни дела, чиято подсъдност се променя с този закон, се разглеждат от съдилищата, в които са били образувани, приеха депутатите. Неприключените досъдебни производства ще се довършат от органите, пред които са висящи.