Делото срещу българските рибари в Румъния все още не е приключено, а капитанът не е оневинен. Това разкри Христо Спасов, капитан на рибарския кораб, който се завърна в родината, след като почти година бе задържан в румънско пристанище. Плавателният съд бе посрещнат във Варна лично от министъра на земеделието и храните и шефа на Изпълнителната агенция по рибарство и аквакултури.
За 10 май в Мангалия е насрочено съдебно заседание, на което се очаква окончателното решение по случая. Риболовният кораб, плаващ под български флаг, беше задържан от румънските власти в зона на около 20 мили от румънския бряг. Капитанът беше обвинен в нарушаване на разпоредбите за стопанския риболов в Румъния. Съгласно документа за ареста от румънската гранична полиция корабът е бил задържан заради липса на валидно разрешително от румънските власти. Корабът обаче е включен в регистъра на риболовните кораби на ЕС и има необходимите разрешения от българските компетентни органи. На първа инстанция екипажът бе оневинен. Последва обаче обжалване от прокуратурата в Румъния, което доведе до нови съдебни заседания.
Българският плавателен съд все пак е бил освободен вчера, като до последно румънските власти са отказвали да го пуснат. Тъй като е в много лошо състояние, на прибиране от Мангалия гемията е давала проблем през няколко мили. По нея имало и някои липси.
„Това е най-големият успех, който постигаме като организация и със съдействието на държавата успяхме да върнем кораба. След една година мъки", заяви Емил Милев, председател на рибарското сдружение „Черноморски изгрев". Според Милев делото се е проточило заради неразбиране и лоша комуникация между двете държави членки на Евросъюза. Според прокуратурата в Румъния стойността на кораба многократно надхвърлял нанесените щети и затова е бил освободен, коментира Милев.
„Не знам в кой свят се намираме. Две държави не можем да се разберем. Да не ходим да убиваме, да крадем? Отиваме на риболов, да си изхраним семействата", сподели капитанът Христо Спасов, който е от Балчик. Морякът не каза дали ще търси компенсации заради задържането от северната ни съседка. Спасов разкри, че след инцидента всички от 10-членния екипаж са си тръгнали и са намерили друг начин да се препитават.
„Имаме уверението и на румънската страна, и на Европейската комисия, че до подобни случаи няма да се стига", заяви министърът на земеделието и храните Мирослав Найденов. По думите му случаят с кораба от Балчик е довел до напрежение сред българските рибари, които не са знаели дали няма да бъдат арестувани, ако отидат за риба в румънски води. Шефът на родната рибарска агенция е провел разговори с румънския си колега, в постоянен контакт са, работят и двете страни това да не се повтаря, посочи министър Найденов.
За 4 май във Варна се организира среща, на която да бъдат изяснени конфликтните точки между България и Румъния. Под шефството на Европейската комисия ще се срещнат представители на Гранична полиция на двете страни.
Подготвя се и тристранна среща между ресорните министри на България, Румъния и Турция, на която ще бъде обсъден начинът на управление на ресурса в Черно море. В тази връзка Мирослав Найденов призна, че има проблем с турските рибари. „България и Румъния са в условията на квота за улова на калкан, докато за Турция няма квота. Данните са, че над 80 на сто от улова на калкан се извършва от турски риболовни кораби. В този смисъл не виждам ефект. Ние каквато и квота да имаме, това не решава проблема", заяви министърът.