Сега има 294 иновативни училища в 92 общини в страната, а над 350 са иновационните проекти, подадени през 2017 и 2018 г. Общо училищата в страната са 2383, като за две години 294 училища станаха иновативни, каза на първия национален форум за иновациите в образованието Боян Захариев от комисията за определяне на иновативните училища към МОН, представяйки данни за иновативните училища за тези две години, през които училищата вече имат възможността да кандидатстват с проекти за иновации.
Иновациите в училищата бяха въведени чрез Закона за предучилищното и училищното образование. Самата програма за иновативните училища е една иновация, защото е нова и преди не е имало такава в българското образование, каза Боян Захариев. Той обясни, че по отношение на статута "иновативно училище" профилираните гимназии са били особено активни, като една трета от тези училища са станали иновативни за тези две години.
След тях по активност за въвеждането на иновации са средните училища. По-слабо активни в проектите с иновации са били началните училища, основните училища, както и професионалните гимназии, за които програмата би трябвало да е по-интересна, надявам се в бъдеще, обясни Захариев.
Той съобщи, че по-активни са били училищата, които искат да станат иновативни, през първата година от предоставянето им на тази възможност - през 2017 г. Частните училища са били изключително активни през първата година от програмата и сега, практически, половината от тях са получили "етикета" за иновации, каза Захариев. По думите му "в общинските и държавните училища има голям ресурс".
Повечето иновативни училища са в големите градове, в областните центрове в страната, а селските райони са относително слабо обхвати от програмата за иновативните училища, според данни от анализа. През първата година от програмата за иновации в София училищата масово са кандидатствали, във Варна също, а в Бургас и Пловдив е обратното.
Анализът показва също, че иновативните училища са с повече ученици, като половината от сегашните иновативни училища имат над 490 ученици. Интересно е, че в иновативните училища има легитимни настоятелства и родителите в тях са по-активни.
Знае се, че родителите с по-висок социален статус са по-активни, коментира Боян Захариев. Той каза, че половината от иновативните училища имат по двама или по повече учители по английски език, докато голяма част от училищата, които още не са кандидатствали с проекти за иновации, се затрудняват с намирането на учители по английски език. Същото важи и за други "дефицитни" учители - по информационни технологии и по математика, като иновативните училища имат много по-големи шансове да имат поне един такъв учител, дори и повече от един учител по информатика, каза Захариев.
Той информира, че иновативните училища са концентрирани в общини, които са в по-заможните области, с развита икономика и с по-високи доходи.
Иновациите в училищата бяха въведени чрез Закона за предучилищното и училищното образование. Самата програма за иновативните училища е една иновация, защото е нова и преди не е имало такава в българското образование, каза Боян Захариев. Той обясни, че по отношение на статута "иновативно училище" профилираните гимназии са били особено активни, като една трета от тези училища са станали иновативни за тези две години.
След тях по активност за въвеждането на иновации са средните училища. По-слабо активни в проектите с иновации са били началните училища, основните училища, както и професионалните гимназии, за които програмата би трябвало да е по-интересна, надявам се в бъдеще, обясни Захариев.
Той съобщи, че по-активни са били училищата, които искат да станат иновативни, през първата година от предоставянето им на тази възможност - през 2017 г. Частните училища са били изключително активни през първата година от програмата и сега, практически, половината от тях са получили "етикета" за иновации, каза Захариев. По думите му "в общинските и държавните училища има голям ресурс".
Повечето иновативни училища са в големите градове, в областните центрове в страната, а селските райони са относително слабо обхвати от програмата за иновативните училища, според данни от анализа. През първата година от програмата за иновации в София училищата масово са кандидатствали, във Варна също, а в Бургас и Пловдив е обратното.
Анализът показва също, че иновативните училища са с повече ученици, като половината от сегашните иновативни училища имат над 490 ученици. Интересно е, че в иновативните училища има легитимни настоятелства и родителите в тях са по-активни.
Знае се, че родителите с по-висок социален статус са по-активни, коментира Боян Захариев. Той каза, че половината от иновативните училища имат по двама или по повече учители по английски език, докато голяма част от училищата, които още не са кандидатствали с проекти за иновации, се затрудняват с намирането на учители по английски език. Същото важи и за други "дефицитни" учители - по информационни технологии и по математика, като иновативните училища имат много по-големи шансове да имат поне един такъв учител, дори и повече от един учител по информатика, каза Захариев.
Той информира, че иновативните училища са концентрирани в общини, които са в по-заможните области, с развита икономика и с по-високи доходи.