От началото на седмицата до 16 март се състои специализирана полицейска операция по календара на ROADPOL, насочена към контрол на използването от водачите и пътниците на системи за обезопасяване. Това съобщи пред журналисти комисар Мария Ботева заместник-началник на отдел „Пътна полиция“ при Главна дирекция „Национална полиция“.
Тя посочи, че е важно хората да знаят, че на територията на Европа съществува европейска мрежа на службите на пътната полиция ROADPOL. Мрежата всяка година изготвя план-график и след задълбочени обсъждания между всички държави членки се взема решение как да бъде планиран календарът на проверките, обясни комисарят. Тя допълни, че това включва и системи за обезопасяване на деца.
Ботева уточни, че в обхвата на проверките попадат също водачите на мотоциклети, мотопеди и техните пътници, които трябва да използват защитни каски. Зам.-началникът на отдел "Пътна полиция" посочи, че тази операция не е еднократна, тя се състои всяка година. Подобна акция по календара на ROADPOL е организирана и през миналата година.
Резултатите от 2024 година
Комисарят посочи, че през 2024 г., в рамките на седмица общият брой на установените нарушения за неизползване на обезопасителни средства в автомобили и други превозни средства е 4066. От тях 2308 нарушения са извършени от водачи, като Ботева обясни, че причината за това е, че по-често водачът е сам в автомобила. Полицията е установила и над хиляда нарушения при пътници на предна седалка, като сред тях има 17 необезопасени деца. При пътници на задна седалка са констатирани 581 нарушения от възрастни и 21 случая на необезопасени деца, каза Ботева. Тя даде данни и по отношение на използване на защитните каски в рамките на миналогодишната операция – установени са 10 водачи на мотоциклети без каски.

Апел към родителите
Зам.-началникът на отдел "Пътна полиция" отправи и апел към родителите, като посочи, че най-важното, което те трябва да знаят е, че сигурността на децата е в техни ръцете. През миналата година в същия период са установени 81 случая на родители, които не са обезопасили децата си в съответните столчета или на седалки, предвидени по закон, добави Ботева. По думите ѝ не става въпрос само за глоба, а за реалната сигурност на децата. Комисарят апелира родителите да бъдат отговорни "не заради закона или глобите, а заради сигурността на децата си", каза Ботева. Тя препоръча родителите първо да се погрижат за тяхната безопасност и едва след това – че всяко нарушение се наказва с 50 лева глоба и 12 отнети контролни точки
От ROADPOL застъпваме идеята, че неизползването на обезопасителен колан не може да бъде оправдание за настъпване на пътнотранспортно произшествие (ПТП), но във всеки случай, когато има нанесена травма при катастрофа, водачите и техните пътници не са били обезопасени, каза комисарят. Тя добави, че не е от толкова голямо значение дали родителите ще бъдат глобени, или ще им бъдат отнети контролни точки, въпросът е да не превръщаме децата си в „щит“. Ботева посочи, че когато родителят държи детето си в скута по време на движение, то не е обезопасено. "При настъпване на ПТП първият, който поема удара, е собственото им дете", каза още тя.
Ботева съобщи, че още една специализирана полицейска операция е в процес на реализиране. "Тя е свързана с това, че ние, заедно с колеги от други институции, които имат контролни функции по отношение на движението по пътищата, особено на товарните автомобили и автобусите, сме достигнали до един съвместен график, който всяка година изготвяме за провеждане на специализирани полицейски акции по метода „широкообхватен контрол“, каза Ботева. По думите ѝ това се реализира чрез съвместно отклоняване на всеки един автомобил, който се явява обект на проверка от екипите на контролните органи. След това се извършва физически контрол на водача и превозваните от него товари, натовареността на товарните автомобили се проверява от всеки орган последователно и по този ред се извършва цялостната проверка, добави тя.
Този подход се прилага на територията на ЕС, когато бъде преценено, че има необходимост и съответно се съставят подобни графици, обясни Ботева. Тя добави, че заедно с компетентните органи от Агенция "Пътна инфрастурктура", Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ и други институции извършват този контрол. Комисарят каза, че за месец март е важно водачите на тежкотоварни автомобили да проверят документацията и товарите си, за да не бъдат уязвими пред контролните органи.
Днес специализираната полицейска операция се състои във Видин и Пловдив. Утре е планирана в Монтана и Стара Загора, а до края на март – във Враца, Велико Търново, в Перник, Плевен, Сливен, Русе, Благоевград, Кюстендил, Ловеч, Смолян, Габрово, Бургас, Силистра, София-област, Шумен, Търговище, Пазарджик, Добрич, Ямбол. В края на март ще бъдат проверени Варна и Кърджали. По този график ще продължим и през април, и така – през цялата година, добави Ботева.