100091
„Странни“ обекти в обществената поръчка за охрана на „БДЖ-Товарни превози“?
„Странни“ обекти са заложени в обществената поръчка за въоръжена охрана на „БДЖ-Товарни превози“, заяви за Дарик бившият служител от отдела „Вътрешен контрол“ в дружеството Петър Бръснаров. Един от примерите е Базата за ремонт на контейнери в Димитровград, която, по думите му, е „разпадащо се хале“, което БДЖ не ползва от години.
От „БДЖ“ обаче оориха, че определението „разпадащо се хале“ „не отговаря на обективната истина“. Обектите, в които „БДЖ-Товарни превози“ извършва дейността си и прилежащата инфраструктура, са част от определените с постановление на Министерски съвет стратегически обекти със значение за националната сигурност, изтъкнаха от дружеството.
Сагата с обществените поръчки за охрана на „БДЖ-Товарни превози“ е от години, посочи Петър Бръснаров. От 2012 г. досега са направени няколко неуспешни опити за сключване на договор, които се провалят по различни причини. Прогнозната стойност на настоящата поръчка е почти 15 млн. лева за срок от 5 години. В нея обектите са по-малко от предишната, но за сметка на това са заложени „странни“ обекти, изтъкна Бръснаров.
Подобна е ситуацията на гара Свиленград, която също е до границата и се охранява от полиция, изтъкна Петър Бръснаров. В писмен отговор до Дарик от БДЖ посочиха, че гарите Драгоман и Свиленград са с основно значение за влизащи и напускащи страната товарни влакове и наличието на полиция там не допуска занижаване на задълженията на „БДЖ-Товарни превози” за опазването им. Охранителните обследвания поставят районите и на двете гари като рискови с оглед на заобикалящата среда от емигранти и други лица способни да извършат злоумишлени деяния, уточниха от дружеството.
От друга страна в обществената поръчка е заложена охрана на Базата за ремонт на контейнери в Димитровград, която БДЖ не ползва от години, обясни Петър Бръснаров. Подобна е ситуацията и с Помпената станция в Димитровград, добави той.
Според БДЖ обаче определението на базата за ремонт на контейнери в Димитровград като „разпадащо се хале“ не отговаря на обективната истина поради факта, че за обекта, предвиден за охрана, дружеството предвижда опазване на материални активи. А същото се отнася и за Помпената станция в Димитровград.
Друг проблем според Бръснаров е, че в обществената поръчка няма ясна дефиниция за рискови влакове и товари.
На въпроса има ли дефиниция за рискови влакове и товари, както и прогноза колко ще бъдат те и на каква територия ще бъдат охранявани, от БДЖ посочиха, че установяването на какъвто и да е рисков фактор, застрашаващ конкретен обект, например превозван товар, подвижен състав или друго имущество на дружеството само по себе си прави обекта рисков. В тази връзка обществената поръчка предвижда охрана на обекти при необходимост, при анализиране на рискове в определени райони или при непредвидена промяна на обстановката.
От компанията уточниха, че необходимостта от въоръжена охрана се определя не само от анализи на посегателства в тях, а и от комплексни, специализирани, експертни обследвания съгласно Директивата за европейските критични инфраструктури от 2008 г., Европейска програма за защита на критична инфраструктура, критериите за възможни щети, икономически и обществени последици.
За последната година посегателствата в охраняеми обекти на „БДЖ-Товарни превози” ЕООД, които към момента се водят като загуби и за които са образувани досъдебни производства са на стойност 22 153 лв.
От „БДЖ“ обаче оориха, че определението „разпадащо се хале“ „не отговаря на обективната истина“. Обектите, в които „БДЖ-Товарни превози“ извършва дейността си и прилежащата инфраструктура, са част от определените с постановление на Министерски съвет стратегически обекти със значение за националната сигурност, изтъкнаха от дружеството.
Сагата с обществените поръчки за охрана на „БДЖ-Товарни превози“ е от години, посочи Петър Бръснаров. От 2012 г. досега са направени няколко неуспешни опити за сключване на договор, които се провалят по различни причини. Прогнозната стойност на настоящата поръчка е почти 15 млн. лева за срок от 5 години. В нея обектите са по-малко от предишната, но за сметка на това са заложени „странни“ обекти, изтъкна Бръснаров.
Подобна е ситуацията на гара Свиленград, която също е до границата и се охранява от полиция, изтъкна Петър Бръснаров. В писмен отговор до Дарик от БДЖ посочиха, че гарите Драгоман и Свиленград са с основно значение за влизащи и напускащи страната товарни влакове и наличието на полиция там не допуска занижаване на задълженията на „БДЖ-Товарни превози” за опазването им. Охранителните обследвания поставят районите и на двете гари като рискови с оглед на заобикалящата среда от емигранти и други лица способни да извършат злоумишлени деяния, уточниха от дружеството.
От друга страна в обществената поръчка е заложена охрана на Базата за ремонт на контейнери в Димитровград, която БДЖ не ползва от години, обясни Петър Бръснаров. Подобна е ситуацията и с Помпената станция в Димитровград, добави той.
Според БДЖ обаче определението на базата за ремонт на контейнери в Димитровград като „разпадащо се хале“ не отговаря на обективната истина поради факта, че за обекта, предвиден за охрана, дружеството предвижда опазване на материални активи. А същото се отнася и за Помпената станция в Димитровград.
Друг проблем според Бръснаров е, че в обществената поръчка няма ясна дефиниция за рискови влакове и товари.
На въпроса има ли дефиниция за рискови влакове и товари, както и прогноза колко ще бъдат те и на каква територия ще бъдат охранявани, от БДЖ посочиха, че установяването на какъвто и да е рисков фактор, застрашаващ конкретен обект, например превозван товар, подвижен състав или друго имущество на дружеството само по себе си прави обекта рисков. В тази връзка обществената поръчка предвижда охрана на обекти при необходимост, при анализиране на рискове в определени райони или при непредвидена промяна на обстановката.
От компанията уточниха, че необходимостта от въоръжена охрана се определя не само от анализи на посегателства в тях, а и от комплексни, специализирани, експертни обследвания съгласно Директивата за европейските критични инфраструктури от 2008 г., Европейска програма за защита на критична инфраструктура, критериите за възможни щети, икономически и обществени последици.
За последната година посегателствата в охраняеми обекти на „БДЖ-Товарни превози” ЕООД, които към момента се водят като загуби и за които са образувани досъдебни производства са на стойност 22 153 лв.