Мобилните оператори ще ни уведомяват месец преди изтичането на договора
Мобилните оператори ще ни уведомяват месец преди изтичането на договора / снимка: Sofia Photo Agency, архив
Мобилните оператори ще ни уведомяват месец преди изтичането на договора
48346
Мобилните оператори ще ни уведомяват месец преди изтичането на договора
  • Мобилните оператори ще ни уведомяват месец преди изтичането на договора

Мобилните оператори да уведомяват абонатите месец преди изтичането на индивидуалните им договори, такова задължение им вмени парламентът, като прие окончателно текстове от промените в Закона за електронните съобщения. Така на практика договорите вече няма да се подновяват автоматично. Депутати от мнозинството посъветваха абонатите занапред да сключват безсрочни договори, като изтекат срочните, които са подписали.

Повиквания, SMS-и и електронна поща с цел маркетинг и реклама да се позволяват само след предварително съгласие на абоната, това решиха още избраниците. Глобата за неспазване на това изискване е от 5000 до 10 000 лева.

Сините депутати Михаил Михайлов и Иван Иванов предлагаха операторите да осигуряват възможност на крайните потребители за автоматично отстраняване на нежеланите търговски съобщения, но текст в такъв вид не беше приет, а записаният има по-скоро пожелателен характер.

„Само преди една седмица бяхме свидетели единият от мобилните оператори получи наказание за това, че изпраща непоискани SMS-и в късни часове, десетки случаи, в които нощни непоискани SMS-и, платени и така нататък, отчетени. Затова ние с колегата Иван Иванов поискахме да има възможност за автоматично отстраняване на тези нежелани SMS-и и смятам, че е съвсем резонно", коментира Михаил Михайлов.

Иван Иванов се обърна към колегите си с думите, че убеден, че голяма част от тях, както и той самият получават съобщения, които са директен маркетинг без тяхното предварително съгласие. „Изрично обръщам внимание, че в последно време много деца на възраст от 10 до 18 години, а някои и под 10 години имат вече мобифони, където има подвеждащ маркетинг и в определени случаи свързан с финансови ангажименти", допълни той.

Председателят на парламентарната транспортна комисия Иван Вълков от ГЕРБ каза, че в текста е посочено, че всички видове повиквания, SMS-и и електронни пощи, които се предоставят по този начин за директен маркетинг и реклама, могат да бъдат осъществявани единствено и само след изричното съгласие на крайния потребител. „Нещо повече, в последното изречение е дадена възможност на крайния потребител да се откаже в който момент желае, дори и да е дал такова съгласие", допълни той.

Оператор, който наруши спецификите на преносимостта на номерата, да се наказва с глоба от 5000 до 60 000 лева, предвиждат още измененията в Закона за електронните съобщения.

От 2000 лева до 20 000 лева е глобата за телекома, който наруши сигурността на личните данни. Това предвиждат част от промените в закона за електронните съобщения, които бяха окончателно одобрени в парламента. Санкцията се налага, в случай че в 3-дневен срок не уведоми Комисията за защита на личните данни за нарушението. При повторно нарушение глобата е в двоен размер.