Българският транспорт не развива адекватно възможностите си
Българският транспорт не развива адекватно възможностите си / снимка: Sofia Photo Agency
Възможностите на българската транспортна система не се развиват адекватно. Не достигат вагони, българските морски и речни компании не разполагат с модерни съдове, не се развиват пристанищата, бави се изграждането на автомагистралите – това отчете председателят на Българската стопанска камара Божидар Данев по време на конференция на тема „Транспортна инфраструктура и транспортно-логистични системи”.

В рамките на секторна оперативна програма „Транспорт” тече подготовка по проекти за изграждане на интермодални терминали в София, на обща стойност около 25,9 млн. евро в района на Пловдив и Димитровград, в Русе и терминали за обработка на контейнери в пристанищата Бургас и Варна, съобщи по време на форума министърът на транспорта Петър Мутафчиев.

В България няма реална транспортна статистика, от която се нуждае бизнесът, за да знае къде да инвестира, отбеляза Божидар Данев и постави и друг проблем – 11 крупни товародатели, които осигуряват 75 % от товарооборота планират да увеличат с 24 на сто товарите си през 2007 година. Това означава, че БДЖ има нужда от още 1500 вагона и 15 локомотива. Има опасност България да увеличи търговския си дефицит, тъй като няма вагони да осъществи този износ, предупреди Данев.

Инфраструктурата, необходима за осъществяване на интермодални превози в България, изостава от международните изисквания и стандарти поради недостиг на средства, отчете министър Мутафчиев. Той отбеляза, че при ограничените възможности за бюджетно финансиране публично-частното партньорство дава добра алтернатива за финансиране на инфраструктурните проекти в тази област.

Той призова бизнеса да се включи в една от основните инициативи на ЕС в подкрепа на интермодалния транспорт на товари - програмата „Марко Поло ІІ”, която има бюджет за периода 2007 – 2013 г. от 400 млн. евро.