„Булсатком” се обръщат към съда заради твърдения на АБРО
„Булсатком” се обръщат към съда заради твърдения на АБРО / www.sxc.hu

От „Булсатком" изразиха несъгласие с „манипулативните твърдения на АБРО относно дейността на компанията" и заявиха готовност да потърсят правата си по съдебен ред след изявления на изпълнителния директор на асоциацията.

Преди ден Асоциацията на българските радио- и телевизионни оператори разпространи своя официална позиция, че „кабелни и сателитни оператори задържат за себе си повече от 80% от приходите си от абонати, вместо да ги насочат към производството и купуването на съдържание за зрителите - нови български сериали, български и лицензни предавания, холивудска продукция, спортни събития и много други, заявяван от АБРО".

От „Булсатком" подчертават, че „цената се определя чрез преговори между телевизията, която разпространява ефирни програми и оператора. Обхватът на мрежата спрямо абонатите е показател за достъпността на телевизионното съдържание до по-широк кръг лица. Това е от значение за приходите на телевизията от реклами и в същото време се отразява върху увеличение на разходите на оператора за поддръжка на съоръженията. В договорите ни с телевизиите, които не са платени отделно в обособен пакет, с право на избор от абоната, таксата е фиксирана. В тях няма клаузи за броя на клиентите ни – той е динамичен".

„По закон абонатите ни се декларират на всеки шест месеца пред Комисията за регулиране на съобщенията. Буди недоумение защо е било необходимо АБРО и ГАРБ да инвестират пари в проучвания с неясна методология и с подбрано цитирани в публичното пространство резултати, при положение, че можеха да потърсят по законов път информация за подадените от нас данни в КРС", заявяват от оператора.

Според него „публичният спор за проценти от приходи и разходи също се води подвеждащо": „Разходите, които „Булсатком" плаща за авторски права, са 35% от приходите. С останалите пари ние финансираме нашата оперативна дейност, поддръжката на системите, таксите за спътник, разходите за почти 2000 души служители в цялата страна. Още по-нелепо звучат разговорите за проценти на фона на факта, че в договорите с ефирните телевизии цената досега е била 0 лева".

„Простата математика в публичното говорене на изпълнителния директор на АБРО Мехти Меликов е плод или на дълбоко неразбиране на това какво представлява медийният бизнес, или на защита на интереси, които нямат нищо общо с целите и функциите на асоциацията. За неговите конкретни изявления срещу нас ще потърсим правата си по съдебен ред", категорични са от „Булсатком".

Съобщението на оператора до медиите завършва така: „Всички опити компаниите, занимаващи се с разпространение, да бъдат държани отговорни за финансиране на съдържание, са в пълно противоречие с логиката на световните пазари. Навсякъде по света телевизиите са тези, които заплащат на операторите, за да достигат до аудиториите си, а не обратното. Смятаме, че злоупотребата с колективен орган, какъвто е АБРО, за частни търговски интереси е грубо изопачаване на основните цели, заради които съществува асоциацията, а именно – „да бъдат изградени силни, политически и икономически независими медии в България, които по най-ефективен начин да обслужват своята аудитория и защитават обществения интерес."


Междувременно от сдружението за колективно управление на авторски права „Музикаутор" заявиха, че „bTV дължат над 2,5 милиона лева за авторски права, „Булсатком" и другите кабелни и сателитни оператори отказват да плащат". Според сдружението „медия и оператор парадоксално спорят за съдържание, което и двете страни нямат право да ползват" (вижте повече).

Отговорът на „Булсатком": „Булсатком" е оператор, който разпространява сигнал по договор с медии по смисъла на Закона за радиото и телевизията. Съгласно договорите ни с телевизиите, те са тези, които следва да гарантират, че имат права върху разпространяваното от тях съдържание. Законът е категоричен - разпространителите не са доставчици на медийни услуги, не избират съдържание и не дължат авторски права. Като българска компания обаче, която иска да прави прозрачен и почтен бизнес на българския пазар, ние сме категорично против пиратството и срещу всяка форма на нарушаване на авторските права. Използваме случая още веднъж да подчертаем, че 35% от нашите приходи се отделят за авторски права към телевизиите. „Музикаутор" следва да потърсят защита на правата си от доставчика, който е бил некоректен към тях.