Кабелни и сателитни оператори задържат за себе си повече от 80% от приходите си от абонати, вместо да ги насочат към производството и купуването на съдържание за зрителите - нови български сериали, български и лицензни предавания, холивудска продукция, спортни събития и много други, заявяван от АБРО. Това се казва в декларация, разпространена от Асоциацията на българските радио- и телевизионни оператори.
Декларацията е във връзка с публичната дискусия за модела на работа между телевизиите и платформените оператори и отражението му върху телевизионния продукт, който получават българските зрители.
Според данни на членовете на АБРО платформени оператори отделят за телевизиите под 20% процента от месечните такси на зрителите, за разлика от Европа и САЩ, където доставчиците влагат до 50%. Нито една телевизия няма за цел да увеличи таксите за кабелна или сателитна телевизия, които плащат зрителите. Очаква се платформените оператори да отделят справедлив процент от печалбата си за съдържание, без да натоварват допълнително своите абонати, допълват от асоциацията.
Според тях се наблюдава системно укриване на реалния брой абонати от страна на кабелните и сателитните оператори. Порочната практика е потвърдена в две независими представителни проучвания – на АБРО и на ГАРБ (проведено през октомври 2012 година EstablishmentSurvey), които потвърждават информацията, че кабелният и сателитен оператор „Булсатком" има 35% пазарен дял, в същото време операторът декларира пред членовете на асоциацията по-малко от половината от този дял и укрива от 26 до над 64% от абонатите си. Допълнителен приход, който изцяло се задържа от „Булсатком", е приходът от разпространение на български телевизии извън България, заявяват още от АБРО.
Според асоциацията запазването на модела ще доведе до невъзможност да се създават български телевизионни канали. Кабелните и сателитни оператори не дават избор на потребителите да определят програмите, за които плащат и променят изцяло по своя преценка вида и броя на каналите, които разпространяват. Операторите спекулират с това, че имат много абонати и че ако телевизиите не играят по техните правила, просто няма да излъчват телевизионния канал, при това независимо дали зрителят иска да го гледа или не. Така накрая потърпевши са самите зрители, завършва декларацията.