Среща във връзка с изработване на Задание за обхвата и съдържанието на ОВОС за цялостното инвестиционно намерение - „Изграждане на газопровод Южен поток" на територията на Република България се проведе във Враца. В срещата участваха Георги Гегов и Игор Елкин - изпълнителни директори на „Южен поток България" и експертът Цветен Боев.
Те обявиха, че с изграждането на газопровода страната ни ще започне да получава приходи от транзитни такси 3-4 пъти повече от тези, които получава в момента. По предварителни разчети става въпрос за над 200 млн.долара годишно, като ще се транзитират 63 млрд. кубически метра газ. По време на строителството, а и след това, ще бъдат създадени нови работни места.
В България газопроводът ще влезе при Варна и ще продължи към Видин, като ще пресича 11 области. На няколко места ще има и нагнетяващи станции, но местата им все още не са уточнени. Тръбата през врачанско ще е почти успоредна на река Дунав, а отстоянието от реката ще е на повече от 30 км. По този начин ще се избегне забранената зона около АЕЦ Козлодуй. Ще бъдат засегнати 44 хектара между река Цибрица и река Огоста, от Козлодуй до Лом. Сервитутът на строителството ще се простира на 45 метра в земеделските земи и 32 метра в горските.
Според Боев по време на строителството ще се отделят емисии прах и изгорели газове от двигателите, които ще са в рамките на допустимото по закон.
Експлоатацията на газопровода пък няма да е източник на вредни фактори, без вибрации над допустимите норми.
Строителството няма да навреди на съществуващата инфраструктура, дори напротив - ще я подобри, като достъпа до региона ще се улесни, категорични са експертите.
Няма да има конфликт между съоръжението и защитената зона „Златия", през която ще преминава. За това ще следят не само български екозащитни организации, но и европейски, като всичко, което ще се прави ще е съобразено с правилата и нормите на ЕС.
Тръбите ще минават под земята през повечето места, горният им край ще е на разстояние - от 80 см до 1,20 м от повърхността. Само на някои ще са над земята - като дълбоки дерета и реки. Ще минават и под съществуващите пътища. Според технологията - първо ще се отнема хумусния слой, ще се полагат тръбите, след което хумусният слой ще се връща и мястото ще се рекултивира.
Собствениците на земи ще бъдат компенсирани, увериха експертите. За целта ще има комисии, ще се направят оценки, хората ще бъдат информирани предварително за сумите.
След построяването сервитутът на съоръжението ще обхаваща 70 м. и по още 110 м от двете страни като охраняема зона.
Ще има някои ограничения върху тази земя - като например на нея няма да могат да се отглеждат трайни насаждения или да минават наблизо електропроводи.
На срещата присъства и директорът на РИОСВ Враца - инж. Гергова, която обясни, че вече са дали своите препоръки за това къде ще е най-подходящото трасе, за да се засегнат колкото се може по-малко защитени третитории и обработваеми земи.
Окончателното място на трасето ще бъде определено едва след изготвянето на ОВОС, като тепърва ще се избира фирмата-изпълнител на доклада.