Висшият експертен екологичен съвет към МОСВ одобри модернизацията на ж. п. линията Видин - София
Висшият експертен екологичен съвет към МОСВ одобри модернизацията на ж. п. линията Видин - София / снимки: Мирослав Гетов

Висшият експертен екологичен съвет (ВЕЕС) при Министерството на околната среда и водите (МОСВ) одобри осъществяването на инвестиционно предложение за „Модернизация на железопътната линия Видин - София" с възложители Национална компания „Железопътна инфраструктура" и Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията.

Това стана на заседание на ВЕЕС, председателствано от зам.-министъра на околната среда и водите Евдокия Манева, в което взеха участие кметът на община Мездра Иван Аспарухов и кметовете на останалите 24 общини, през чиято територия преминава трасето. В дискусията се включиха също представители на РИОСВ - Враца, Монтана и София, на Басейнова дирекция за управление на водите „Дунавски район" и на неправителствените организации Гражданско сдружение „Хармония" и Коалиция за устойчиво развитие.

Проектът предвижда модернизиране на ж. п. линията Видин - София с дължина приблизително 270 км, която пресича Северозападна България в посока северозапад - югоизток и е разположена в границите на четири административни области: Видин, Монтана, Враца, София-област и София-град, и на 25 общини на тяхна територия: Видин, Враца, Грамада, Димово, Ружинци, Берковица, Брусарци, Бойчиновци, Георги Дамяново, Медковец, Монтана, Якимово, Криводол, Мездра, Роман, Годеч, Костинброд, Сливница, Драгоман, Божурище, Своге, Ботевград, Горна Малина, Елин Пелин и София-град.

Висшият експертен екологичен съвет към МОСВ одобри модернизацията на ж. п. линията Видин - София
netinfo

Границите на железопътната линия в участъка, който е предмет на проектa за модернизация, са от точката, намираща се на РК 177+000 на съществуващата ж. п. линия Видин - Мездра, близо до Видин, до гара София-север (РК 2 - северната част на София на ж. п. линията Мездра - София), без гара София-север.

В проектното предложение железопътната линия Видин - София е разделена на три участъка: участък I Видин - Брусарци (Медковец) - 87.6 км, участък II Брусарци (Медковец) - Руска Бяла (Мездра) - 94.3 км и участък III Руска Бяла (Мездра) - София - 87.9 км.  

ВЕЕС одобри осъществяването на инвестиционно предложение в участък І Видин - Брусарци (Медковец): за подучастъци № 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48 и 49 по вариант V1 - червен; в участък ІІ Брусарци (Медковец) - Руска Бяла (Мездра): за подучастъци № 32, 33, 34, 35, 36 и 40 по вариант V1 - червен; за подучастъци № 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30 и 31 по вариант V2 - син; за подучастъци № 37, 38, 39 по вариант V3 - зелен; в участък ІІІ Руска Бяла (Мездра) - София: за подучастъци № 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 13, 14 и 22 по вариант V1 - червен; за подучастъци № 10,11, 20 и 21 по вариант V2 - син; за подучастъци № 15, 16, 17, 18, 19 по вариант 3 В3 - оранжев.

Общата строителна площ, необходима за реализирането на предложението е около 55 350 дка. Площта за отчуждаване по предпочитания вариант, възлиза на 10 031 дка, от които 7 649 дка земеделска земя и 1 325 дка - горска територия. В общо засегната площ е включена и друг вид урбанизирана територия или територия, заета от води и водни площи, нарушена територия за транспорт и др., в размер на около 1 057 дка.

Повече информация за разположението на трасето през Враца, ще бъде дадена в понеделник, уточника от общинската администкрация.