Ръководството на „Паркинги и гаражи” на косъм от оставка
Ръководството на „Паркинги и гаражи” на косъм от оставка / Дарик Варна

С 11 гласа „за”, един „против” и 11 „въздържал се” предложението на няколко общински съветници бордът на фирмата „Паркинги и гаражи” да подаде оставка не се прие. То обаче ще бъде внесено за разглеждане и гласуване на общинска сесия. Общинарите от комисията по собственост и стопанство решиха да бъде прекратено участието на фирмата в командитното дружество „Транспортен център за мобилност”.

Дружеството е създадено преди около година и то е дъщерно на „Паркинги и гаражи”, вписано е в Тръговския регистър и е собственост на фирмата 100 процента, обясни пред съветниците от четири общински комисии Мирослав Михов - председател на Съвета на директорите на „Паркинги и гаражи”. То било добър вариант да се организира Синята зона във Варна, тъй като общинската фирма имала задание да я организира, но без да й се отпуснат пари за целта. „Разходите по очертаване на Синята зона са поети изцяло от командитното дружество, а общината и „Паркинги и гаражи” са изразходили за това нула лева”, каза още Михов.

Общинският съветник от „Нашият град” Владимир Тонев посочи, че по негова информация командитното дружество в никакъв случай не е дъщерно. „100 процента от капитала му е на „Паркинги и гаражи”, но в същия момент това е командитно дружество АД с неограничено отговорен съдружник – това е Центърът за мобилност АД, и с ограничено отговорен съдружник – това е Община Варна в лицето на „Паркинги и гаражи”, обясни Тонев. Той разкри още, че според клауза в договора дивидентите се делят наполовина, след като неограничено отговорният съдружник си върне средствата. Едва 20 стотинки от всеки даден за паркиране лев ще влизат в общинската хазна, обяви съветникът.

От думите му стана ясно още, че „Паркинги и гаражи” няма думата при управлението и вземането на решения. Освен това въпросното дружество е създадено в противоречие с общинска наредба. Тонев обърна внимание и на това, че то няма право да определя такси като тази от 250 лв. за служебен абонамент за паркиране, които са в ресора на местния парламент.

Според Борислав Гуцанов от БСП дружеството е създадено с цел средствата от Синята зона във Варна да не влизат в местната хазна. Той попита и с чие право „Паркинги и гаражи” създава командитно дружество без знанието и одобрението на Общинския съвет.

Депутатът Емил Радев обясни пред съветниците, че предстои приемането на Закона за публично-частното партньорство, който ще прекрати подобни порочни практики и създаването на такива дружества няма да бъде възможно. Той коментира, че за 20 години у нас са съществували не повече от 25 такива.

Към края на миналата година „Паркинги и гаражи” е на загуба с 3 хил. лв, отчете Мирослав Михов. Той предложи на съветниците да не бъде освободен от отговорност предишният борд на директорите на фирмата заради непризнати от одита 10 хил. лв. разход за реклама. Помощник-одиторът Христина Драганова посочи, че в касата й има налични 58 хил. лв. Въпреки това стана ясно, че „Паркинги и гаражи” дължи пари за осигуровки, данъци и към доставчици. Тя разкри още, че командитното дружество „Транспортен център за мобилност” е направило дарение на общинската фирма от 10 хил. лв.  под формата на дялове.