/ Дарик архив
Върховният административен съд (ВАС) трябва да се произнесе най-късно до 6 март по делото, което разглежда решението на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) един от тримата кандидат-концесионери на летище Пловдив да бъде отстранен от участие в процедурата. Това установи проверка на Дарик. Припомням, че миналата година ДЗЗД „Силк роуд Пловдив еърпорт“ подаде жалба до КЗК, която беше отхвърлена и в момента жали пред ВАС.
 
Според решението на КЗК при кандидатстването си жалбоподателят е внесъл документи, които нямат качеството на финансови отчети, включително и на ниво международни счетоводни стандарти. Фирмата не е посочила и трето лице, което да поеме съответните финансови отговорности.
 
С участие на представител на Върховна административна прокуратура на 6 февруари се състоя съдебно заседание във Върховния съд, на което присъстваха трима съдии, прокурор, адвокат на „Силк роуд“ и представител на Министерството на транспорта. В края на заседанието ВАС – цитирам: „счете делото за изяснено и обяви, че ще се произнесе с решение в законния срок“, който е едномесечен.
 
След излизане на решението на ВАС, комисията по избор на концесионер в транспортното министерство трябва да предприеме съответните стъпки – да избере концесионер или да отмени процедурата, която тече вече 10 месеца. Другите две фирми, които участват в нея, са китайски конгломерат HNA Group Co и подкрепеното от община Пловдив обединение между "Тракия икономическа зона" и превозвачът PIMK.
 
Гражданско летище Пловдив е с площ 2 376 518 кв. м. Припомням, че концесионерът трябва да инвестира не по-малко от 35 267 000 евро без ДДС в рамките на 35 години и не по-малко от 16 791 000 евро за първите пет години от срока на концесията. Кандидатите трябва да имат опит над 5 години през последните 10 години в опериране на международно летище с пътникопоток над 1 млн. души, както и товарооборот над 40 хил. тона годишно. Всеки кандидат следва да е внесъл и банкова гаранция за участие в размер на 150 хил. лв.
 
Очаква се концесията на аеропорта да спомогне за подобряване на съществуващата летищна инфраструктура, достигане на заложените международни стандарти и категории, генериране на трафик и развитие на търговските дейности в региона.
 
Вероятността, след избор на концесионер от страна на правителството, някоя от „изгубилите“ страни да обжалва, е доста голяма. Това може да отложи с до шест и повече месеца началото на работата на новия концесионер, докато КЗК и ВАС приключат със съответните дела.