Илюстрациите са от книгата на Александър Мартинов "Габрово през Възраждането", изд. 1940 г.
Илюстрациите са от книгата на Александър Мартинов "Габрово през Възраждането", изд. 1940 г. / Регионален исторически музей Габрово
190 години от рождението и 105 години от смъртта на иконописеца Рачо Тихолов
В Габрово има малцина творци-зографи. Малкото запазени имена на габровски живописци се обяснява с факта, че те много рядко са се подписват. Генчо Филипов, Иванчо х. Василев, Иванчо поп Николов, Христо Цокев творят през ХІХ век. Творбите на някои от тях се търсят особено отвъд Дунава – във Влашко. Затова и габровските кърджии (дребни търговци) наред с местните занаятчийски изделия разнасят като стока и икони.

Местните зографи се придържат към традициите и възможностите на Тревненската школа, началото на която датира от ХVІІ век.

Тревненската иконописна школа е най-старата възрожденска художествена школа в България. Тя възприема и прави своя оригинална интерпретация на византийската иконография. Немалка част от тревненските зографи се обучават в Атонската Света гора.

Към края на ХVІІ век иконописването се превръща във фамилен занаят. Свидетелство за което е и семейството на габровския иконописец Рачо Тихолов, вписан сред видните представители на Тревненската художествена школа.

Роден през 1828 г. в Габрово, той е третият от синовете на Тихол Рачов Генев-Казаса (около 1800-1875 г.), родом от Тревненско. Бащата, който учи в Трявна иконопис и казаслък (текстилен занаят за производство на декоративни плетени украси и шнурове, с начало в края на ХVІІ век, практикуван почти само в Трявна), се преселва още млад в Габрово.

Негови икони са запазени в църквата „Св. Хараламби“ в село Черногорово, Пазарджишко („Св. Никола“), в свищовската църква „Св. Димитър“ („Св. Богородица“).

Тихол Генев се занимава основно с изработването на малки икони – триптиси (с широко разпространение, задължителна част от домашните иконостаси). Той работи за почти цяла България, но неговите икони са популяризирани и извън българските предели на Османската империя, благодарение на закупуването им от търговци от Босна, Сърбия и Румъния.

Той е първият учител по иконопис и на тримата си сина – Гено, Начо и Рачо.

Творби на най-големият брат - Гено, са открити в църквата „Св. Параскева“ в село Видраре, Софийско („Св. Богородица“ и „Иисус Христос“, 1865 г.), във видинската църква „Св. Петка“ (Богородица със светците Никола, Григорий, архангел Михаил и Йоан Кръстител, 1854 г.), в чипровската църква „Възнесение“ (Богородица с житийни сцени, 1847 г.) и в църквата в Кнежа, рисувана през 1863 г. При работата си върху образите той основно прилага тревненския начин на рисуване – чрез яйчена темпера, покрита с лак. Рисунките му са предимно първични, свидетелство за неголямо иконописно майсторство според характеристиката на изкуствоведа Асен Василиев.

Начо Тихолов основно помага на баща си при рисуването на триптиси. Известна е само една негова икона на Христос в габровската църква „Успение Богородично“. Той се школува и в Сърбия, затова и неговата работа е свидетелство за прилагането на модерните разбирания на западната иконография.

От тримата братя най-продуктивен е Рачо, усвоил тънкостите на тревненските майстори. Първоначално от тях взема наета работа, като постепенно възприема техните похвати на изографисване. Въпреки школуването при баща си и примерът на своите по-големи братя, обучението му във Влашко (по данни на Асен Василиев виден български изкуствовед и художник) го отдалечава от бащиния стил на иконописване.

Неговото превъзходство в изографисването е признато от самите тревненски зографи, които казват за него: „Рачо не златосва иконите, но всичко от ръка пише“.

Той не си служи с шаблони, а върху грундираната дъска или стената нанася с вдъхновение и сигурна ръка образите на светците. Скромен, Рачо Тихолов често не записва името си върху творбите, а това на ктиторите.

Негово дело са петте външни стенописа на църквата „Успение Богородично“ в Габрово. В аркирани ниши са представени в цял ръст образите на Богородица, Христос, св. Петка, св. Димитър, св. Йоан Рилски, св. Харалампи, светите равноапостоли братята Кирил и Методий, които са изработени от Рачо Тихолов през 1898 г. и са свързани с историята на храма – като негови патрони, с полагането на основите и освещаването му. Петте големи и дванадесетте малки икони на третия пояс на храмовия иконостас са също негови. Рисувани от бележитият габровски иконописец са и част от целувалните икони в храм „Успение Богородично“.

Рачо Тихолов изографисва още храм „Св. великомъченик Георгий победоносец“ в Ново село (дн. гр. Априлци), първата копка по изграждането на който е направена през 1896 г. Работи икони за църкви в Троян (1879 г.), в Ловешките села Къкрина (1883 г.), Врабево (1891 г.), Видима (1894 г.), в Дряново (1894 г.) и Дряновския манастир, севлиевското село Столът, с. Долно Сахране, Старозагорско, в габровските села Жълтеш и Боженци, Нова махала (днешен градски квартал).

Негови икони (напр. „Снемане тялото Христово“) първоначално се съхраняват в габровския исторически музей. Музейната иконна сбирка е основание през септември 1962 г. да се създаде Художествен отдел с галерия, в която са представени над 40 от творбите на художници-живописци. Днес тя е част от фонда на ХГ „Христо Цокев“. А негов портрет, рисуван от Константин Щъркелов през 1911 г., се съхранява в Държавния архив в Габрово.

Рачо Тихолов рисува и свой автопортрет, изработен върху картон с маслени бои. Създаден, когато той вече е възрастен, върху портрета е изобразен с бели мустаци и коси на светлосин фон със силно моделирани форми и светлосянка.
 

Илюстрациите са от книгата на Александър Мартинов "Габрово през Възраждането", изд. 1940 г.
Рачо Тихолов, иконописец


Рачо Тихолов умира през 1913 г. (според други източници през декември 1914 г.), оставил трайни следи и чрез обучението на свои ученици – Григор поп Димитров Бочаров от Габрово и Атанас Н. Кавръков от Сливен, както и на неговия син Никола Тихолов.

Автор: Даниела Цонева, РИМ-Габрово
Редактор: Тихомир Църов
Илюстрациите са от книгата на Александър Мартинов "Габрово през Възраждането", изд. 1940 г.