За първи път от повече от 60 години е открит нов клас антибиотици за лечение на резистентни към лекарства стафилококови инфекции. Това се е случило с помощта на изкуствен интелект и учените го определят като "забележителен пробив за справяне с кризата с антимикробната резистентност".

Това важно откритие за напредъка в глобалното здравеопазване е направено с помощта на машинен модел с AI от учени от Масачузетския технологичен институт, Харвардския университет и Биомедицинския и геномен изследователски център в Кеймбридж.

СЗО: Повече от 10 млн. души в Европа могат да умрат от злоупотреба с антибиотици

Антимикробната резистентност (АМР) е сред водещите причини за смърт в световен мащаб и заплаха за общественото здраве. Прекомерната употреба на антибиотици опасно подкопава тяхната ефективност и увеличава риска от антимикробна резистентност, която до 2050 г. може да бъде причина за смъртта на 10 млн. души по света, предупреди преди време европейският клон на Световната здравна организация.

За да се създадат данните за модела, учените са използвали приблизително 39 000 съединения, които са оценени за тяхната антибиотична активност срещу Метицилин-резистентен стафилокок. Впоследствие както получените данни, така и подробности относно химичните структури на съединенията са въведени в модела.

„Това, което си поставихме за цел в това проучване, беше да отворим черната кутия. Тези модели се състоят от много голям брой изчисления, които имитират невронни връзки, и никой наистина не знае какво се случва под капака“, каза Феликс Уонг, един от водещите автори на изследването.

Антимикробните средства са вещества, които унищожават или инхибират растежа на микробите като антивирусни, антипаразитни, антибиотици и противогъбични средства.

Кунчев: Кои са най-честите грешки при лечението с антибиотици

Антимикробна резистентност възниква, когато микробите мутират или се адаптират, правейки антимикробните средства неефективни.  Този естествен процес може да бъде
ускорен от неправилна употреба или прекомерна употреба, което води до развитие на резистентност към антимикробни лекарства и антибиотици от вредни вируси, бактерии, паразити и гъбички.

В някои страни над 40% от антибиотиците се приемат без лекарско предписание - процент, пет пъти по-висок от този, измерен в Европейския съюз, според проучване от 2022 г.