/ ThinkStock/Getty Images
Периодичните „гмуркания“ на сондата на НАСА „Мейвън“ в атмосферата на Марс са позволили на учените да съставят пълната карта на движението на ветровете на Червената планета, съобщи сп. „Сайънс“.

Най-важните дати в историята на изследването на Марс

Картата не само потвърди съществуващите компютърни модели, описващи атмосферата на Марс, но и допринесе за някои неочаквани открития. Оказа се, че неравностите на повърхността на планетата създават необичайно мощни вълни в атмосферата, които достигат до горните й слоеве. Подобни колебания, орографичните вълни, съществуват и на Земята, но никога не се е предполагало, че те могат да достигнат височина от 280 км, както е на Марс.

Сондата „Мейвън“ беше изстреляна през месец ноември 2013 г. за изучаване на структурата и поведението на атмосферата на Марс. Тя трябваше да установи причините за това защо почти целият марсиански въздух, а също така и водите на океаните са се изпарили в космоса.

Последните мисии на НАСА до Марс (СНИМКИ)

През 2014 г. сондата достигна до Червената планета и започна да осъществява поредица от „гмуркания“ в атмосферата й. По този начин бяха открити необичайни полярни сияния в горните й слоеве.