InSight е трикрак еднорък геолог, който ще копае надълбоко и ще се ослушва за трусове на Марс / БГНЕС
Кацането на космическия апарат "ИнСайт" (InSight) на Марс е част от многобройните опити на НАСА от 60-те години на миналия век за изследване на Червената планета. По повод кацането на ДПА публикува списък с най-новите полети на НАСА до Марс

"Опортюнити"

Проектираният да функционира 90 дни космически апарат "Опортюнити" работи на Марс от 2004 г. до юни 2018 г., когато беше бе засипан с прах в резултат на буря, разразила се на Червената планета.

Опортюнити откри признаци, че някога на Марс е имало течаща вода
„Опортюнити“ откри признаци, че някога на Марс е имало течаща вода Gulliver/Getty Images

През октомври 2018 г. НАСА съобщи, че се правят опити за възобновяване на неговата работа. Учените установиха, че слънчевите панели на роувъра са покрити с прах и затова батериите не могат да се заредят.

Шестколесният роувър и друг път е прекъсвал работа по същата причина. Силните марсиански ветрове - типично явление в периода ноември-януари, - може да отвеят праха и роувърът отново да възстанови функциите си, смятат учените.

"Опортюнити" откри признаци, че някога на Марс е имало течаща вода. Той изследва планетата в района Меридиани Планум, където е спусната и сондата "Скиапарели".

"Спирит"

"Спирит" е роувър-близнак на "Опортюнити". Той също кацна на Марс през 2004 г. Поради екстремните ветрове, за него също се очакваше да работи не повече от 90 дни.

Спирит е роувър-близнак на Опортюнити
„Спирит“ е роувър-близнак на „Опортюнити“ Gulliver/Getty Images

Но роувърът приключи работа през 2009 г., когато затъна в пясъци. Той направи 124 000 снимки на Марс.

Материалът, от който е направен, е алуминий от останките от двата небостъргача на Световния търговски център, които се срутиха при терористичната атака от 11 септември 2001 г.

"Феникс"

Спускаемият апарат "Феникс" кацна в областта на северния полюс на Марс през 2008 г. Той работи в продължение на 5 месеца, с два повече от първоначално очакваните.

Спускаемият апарат Феникс
Спускаемият апарат „Феникс“ Gulliver/Getty Images

Апаратът притежаваше роботизирана ръка, с която взе проби и изследва марсианската почва. В резултат бе установено наличието на лед по повърхността на Марс.

"Кюриосити"

Изстреляният през 2011 г. роувър "Кюриосити" е най-големият, кацал на Марс. Той работи там от август 2012 г. Стойността на проекта е 2,5 милиарда долара.

Марсоходът "Кюриосити" - вече повече от петилетка на Червената планета

"Кюриосити" проведе изследвания в областта на кратера Гусев - място, където в миналото е имало вода. Благодарение на тези изследвания са направени множество открития, като например, че вероятно в миналото на Марс е имало микроби.

Кюриосити
„Кюриосити“ е най-големият роувър, кацал на Марс Guliver/Getty Images

Захранването на апарата е с плутониев генератор, затова той не спря да работи, когато попадна в буря през юни тази година. Роувърът е изминал разстояние повече от 20 км.

През септември 2018 г. в паметта на "Кюриосити" се установи "аномалия", по която работата продължава.

Полет на хора до Марс

Изпращането на хора до Марс е дългосрочна и предстояща акция на НАСА. Предвижда се това да стане в средата на 30-те години на нашия век.

Марс космос
ThinkStock/Getty Images

Траспортирането ще става с космическата капсула от следващо поколение "Орион". Засега се провеждат тестови полети на капсулата. Носител на "Орион" е тежката ракета "Делта IV".

НАСА усърдно проправя пътя за кацане на хора на Марс

Предвижда се кацането да става първо върху астероид, а после на Червената планета.

За още любопитни новини и снимки харесайте страницата на Dariknews.bg във Facebook тук