/ Guliver/Getty Images
Преди пет години на днешна дата марсоходът "Кюриосити" на НАСА се спусна на повърхността на Червената планета.

По случай петата годишнина от пребиваването му на Марс, ТАСС припомня историята и някои от постиженията на "любопиткото":

Забележителен напредък в търсенето на извънземен живот виждат от НАСА

§ "Кюриосити" е четвъртият марсоход, "доставен" успешно на повърхността на Червената планета. Останалите три апарата, позиционирани безпроблемно на Марс, също са американски - "Соджърнър" (1997), "Спирит" (2004-2010) и "Опортюнити", който също кацна през 2004 г. и продължава да функционира и до ден днешен.

Guliver/Getty Images

§ Главната цел на "Кюриосити", както и на останалите роувъри, е да търси доказателства, че на Марс някога е съществувал живот. За разлика от предишните мисии до Червената планета, предоставили солидни доказателства за наличието на вода на повърхността й, "Кюриосити" има задачата да търси органични материали и други химични съединения, необходими за зараждането и развитието на микробен живот.

Освен това събраните от марсохода данни ще помогнат в подготовката за изпращането на човек на Марс.

§ "Кюриосити" (от англ. "любопитство") е част от дългогодишната програма на НАСА за изследване на Марс. Наименованието на марсохода е избрано през 2009 г. чрез гласуване в интернет измежду девет предложения на американски ученици. Името "Кюриосити" е предложено от Клара Ма от Канзас.

Марсоходът "Кюриосити" си направи селфи

§ Марсоходът "Кюриосити" е разработен и конструиран от специалисти от Лабораторията за реактивно движение в Пасадена, Калифорния. За "доставянето" на роувъра на Марс е създаден космическият апарат Марсианска научна лаборатория, състоящ се сонда и спускаем модул, на чието име е кръстена и мисията. Стойността на проекта е 2,5 млрд. долара.

§ "Кюриосити" се различава от предшествениците си най-вече с размерите си. Докато първият успешно позициониран марсоход "Соджърнър" е дълъг едва 65 см, а близнаците "Спирит" и "Опортюнити" са с дължина 1,6 м, "любопиткото" е съпоставим с джип. "Кюриосити" е дълъг 3 м, широк 2,7 м и висок 2,2 м. Теглото му е приблизително 900 кг. Максималната му скорост на движение по равна твърда повърхност е приблизително 4 см/сек. Марсоходът разполага с шест колела, които го правят изключително маневрен. Всяко от тях е снабдено с шипове за по-добро сцепление с марсианския грунт.

Космическият апарат "Кюриосити" засне малък метеорит на Марс

§ "Кюриосити" се управлява с команди от Земята. По-голямата част от тях се предават към марсохода от намиращите се в орбита около Червената планета американски апарати - към настоящия момент "Марс Одисей", "Марс рикънисънс орбитър" и "Мейвън". "Кюриосити" е в състояние самостоятелно да предава информация към Земята.

снимка: Reuters

§ Марсоходът разполага с роботизирана ръка, оборудвана с различни изследователски инструменти. Оборудването му включва шест технически (за контрол на движението) и навигационни камери. За снимки с научни цели "Кюриосити" използва апаратура, включваща седем камери. За научната си дейност марсоходът разчита на 10 различни инструмента.

"Кюриосити" откри следи от съществуването на древно езеро на Марс

§ Пътуването на космическия апарат Марсианска научна лаборатория, "натоварен" с "Кюриосити", продължи над осем месеца след изстрелването му на 26 ноември 2011 г. от Кейп Канаверал, Флорида. За това време апаратът измина 566 млн. км. Най-рисковата част от пътешествието беше кацането, наречено "седем минути терор".

Заради теглото на "Кюриосити" от близо 900 кг беше невъзможно марсоходът да бъде спуснат чрез успешно използваните досега методи. Поради тази причина беше проектирана сложна система, наречена "небесен кран", благодарение на която - достойно за завършек на холивудски филм - "Кюриосити" успешно кацна на Марс.

Guliver/Getty Images

Предишните два марсохода - "Спирит" и "Опортюнити" - през 2004 г. бяха спуснати на Червената планета обвити във въздушни възглавници и "отскочиха" до планираните им места за кацане.

Съгласно плана "Кюриосити" "стъпи" в района на огромния кратер Гейл. Спускането и кацането му бяха проследени от орбитиращата сонда "Марс Одисей".

През 2014 г. "Кюриосити" достигна основната си цел - планината Шарп, намираща се в центъра на кратера Гейл, която според учените е "запечатала" геоложката история на Марс.

§ Мисията на "Кюриосити" беше разчетена за една марсианска година или около 23 земни месеца. Въпреки това марсоходът вече пет години работи на Червената планета и продължава да я изследва. За това време роувърът измина близо 16 км и предаде на Земята над 200 000 изображения на марсианската повърхност.

НАСА засне скалист район на Марс

Първото си откритие - русло на древна река, "Кюриосити" направи през септември 2012 г. През февруари 2013 г. за първи път марсоходът използва бормашината си на Марс. Две години по-късно роувърът се натъкна на следи от древно езеро в кратера Гейл, което вероятно е съществувало преди около 3,6 млрд. години.

През декември 2016 г. "Кюриосити" откри следи от елемента бор. Според учените наличието на въпросния елемент свидетелства за благоприятни условия за поддържането на форми на живот в миналото.