Човешките ресурси са най-важният капитал в една фирма и управлението им е нелека задача. Това става още по-сложно при малките и средни предприятия, които невинаги разполагат с достатъчно бюджет или със специалист на пълно работно време, който да се занимава само с това. Дори ако вашата фирма да има ограничени възможности, ако инвестирате разумно средствата и усилията си, те ще покажат чудесни резултати в задържането на най-добрите кадри на фирмата и тяхната висока мотивация.

Кои особености на малкия и среден бизнес са важни за управлението на човешки ресурси?

Често се смята погрешно, че по-малко хора със сигурност е равнозначно на по-малко работа за управлението на човешки ресурси. Много често това не е така - при бързо развиващ се бизнес се налага назначаване и обучение на няколко души едновременно, отваряне на нови позиции, назначаване на хора, които ще съвместяват две или повече длъжности. Дори ако компанията не е във фаза на усилен растеж, загубата на ценен кадър или чести промени в бизнеса, внасят много динамика и в управлението на човешки ресурси.

Характерно за малките фирми е, че често документирането на вътрешните процеси и отговорности остава на заден план, което може да създаде много главоболия. От друга страна, при семпла структура на фирмата и лесна комуникация с ръководството служителите могат да имат възможност да споделят обратна връзка, на базата на която проблемите да се разрешават още в зародиш. Много хора предпочитат работата в малък и среден бизнес, където няма силна корпоративна йерархия, задължителна официална комуникация или сложни правила. Затова е необходимо да се намери златната среда, при която присъстват най-важните елементи на организацията на човешките ресурси, като те не затрудняват работните процеси.

Какво трябва да правим, за да се справим?

Следвайте съветите по-долу при управлението на своите човешки ресурси, за да подкрепите развитието на екипа си, което неминуемо ще доведе до положителни резултати във вашия малък или среден бизнес.

Създайте фирмена култура

Създаването на фирмена култура често е пренебрегвано от собствениците на бизнес, а има чудесен ефект за мотивиране на служителите. По този начин те изграждат емоционална връзка с ценностите и марката, за която работят, което ги прави по-лоялни.

Създайте началното на вашата фирмена култура с кратък документ, който описва основните ценности на компанията, споделете го и получете обратна връзка от вашия екип. Убедете се, че това не са кухи фрази, а ценности, които сплотяват вашия колектив.
За да не остане това само на хартия, погрижете се да покажете ценностите - например в декорацията на вашия офис. Задължително ги включете в онбординга на всеки нов служител. “Облечете” ги и в действия - създайте малки ритуали във фирмата, които да носят положително настроение и да сплотяват екипа.

Осигурете правилните социални придобивки

Социалните придобивки са очаквани и желани допълнения към работната заплата и често са едни от най- големите позитиви на големите компании. Чрез тях можете да покажете своята грижа за служителите.

Най-често пакетът със социални придобивки съдържа допълнително здравно осигуряване, ваучери за храна, карта за спортни дейности. Все по-популярни стават възможности за финансови инвестиции или акции от фирмата, обучения, преференциални условия за заеми, здравословна закуска в офиса.

Бъдете модел за подражание

Едно от най-важните неща във фирмата е личният пример на всеки от мениджърския екип. Няма как да очаквате висока култура и етика от своите служители, без да спазвате това.

Освен за по-добри фирмени взаимоотношения и уважение, това ще спомогне и за изгражене на връзка с всеки служител - нещо, което прави екипа сплотен и ще направи напускането на член на екипа по-трудно.

Предоставяйте на възможности за обучение и развитие

Инвестицията във всеки от вашите служители е пряка инвестиция във вашия бизнес. Подкрепата за обучение и кариерно развитие е важна част от пакета със социални придобивки. Можете да въведете политика за допълнителна отпуска за служителите, които се обучават, както и да покриете напълно или частично таксите за курсове или семинари.

Освен обучения, пряко свързани със служебните задължения, не забравяйте и т. нар. “Меки умения” като комуникация или ръководене на проекти. Подкрепете всеки ваш служител да идентифицира сфера, която има нужда от допълнително развитие, и му осигурете възможност да го осъществи.

Следвайки съветите, ще забележите подобрение на атмосферата във фирмата още след няколко месеца и ще имате солиден фундамент за развитието на вашия бизнес.