/ Монделийз Интернешънъл
Как от малка столична работилница заводът в Своге се превръща в лидер на пазара
Пазар на 5 континента, 171 разнообразни продукта и 100 години история – така изглежда в цифри ретроспекцията на най-старата фабрика за шоколадови изделия в Своге, който събра на едно място висши регионални мениджъри от Монделийз Интернешънъл, кметът на гр. Своге Емил Иванов и Негово превъзходителство – посланикът на САЩ в България Кенет Мертен.

Своге
Монделийз Интернешънъл

„Лидерската позиция на „Своге“ на пазара се утвърждава допълнително с насладата, която носят на потребителите произведените тук продукти. Числата го показват – 30% от продукцията се предлага на местния пазар, а 70% се изнася“, каза Хосам Ашур, президент на Монделийз за Централна и Източна Европа.

Своге
Монделийз Интернешънъл

Той допълни, че разрастването на фабриката през годините е допринесло за прилагането на нововъведения, благодарение на които асортиментът от предлагани продукти е нараснал. Към момента Монделийз България произвежда популярните вафли „Морени“, шоколад „Своге“, бонбони „Сезони“, както и Milka, Cadbury, Suchard, Lacta, Alpen Gold, Poiana и др.

Своге
Монделийз Интернешънъл

Негово превъзходителство посланик Мертен поздрави екипа на фабриката в Своге и подчерта ключовата ѝ роля в развитието на региона и икономиката като цяло.

„Тук работят над 400 души, а инвестициите от над 50 млн. евро са наистина впечатляващи“, заяви той, като спомена и екологичните предимства на производството в Своге – 48% енергия, генерирана от възобновяеми източници и рециклиране на 99% от отпадъците.

Своге
Ивета Томева

Вицепрезидентът и управляващ директор на Монделийз за Южна и Централна Европа Ивайло Найденов също благодари на българския екип, който е превърнал българската фабрика в ключова локация за цялата група на Монделийз.

Историята на завода в Своге беше представена синтезирано на гостите на събитието от Анна Маринкова, директор на фабриката.

Своге
Ивета Томева

Първи в България

Всичко започва през 1901 година, когато Велизар Пеев основава първата работилница за шоколад у нас. След няколко златни медала за висококачествени шоколадови изделия и постепенна модернизация на фабриката, историята ни отвежда до ключовите промени през 1993 г. Тогава заводът в Своге става част от семейството на международния гигант Kraft Jacobs Suchard, от който впоследствие, при разделяне бизнеса на компанията на глобално ниво, възниква Монделийз Интернешънъл. Именно по това време се появяват и популярните продукти на компанията в България – вафла „Морени“, бонбони „Сезони“ и серията шоколадови бонбони Suchard. Презентацията продължи с годините на създаването на шоколадите Milka и серията I love Milka през 2003 г. и 2006 г. и завърши с актуалното позициониране компанията на 25 пазара по света.

Своге
Монделийз Интернешънъл


Потопени в историята

По повод 100-годишния юбилей на фабриката в Своге директорът Анна Маринкова представи на присъстващите подготвената от нея и служителите книга-албум „Реката на времето“.

„Идеята за книгата беше моя – възникна преди много години, тъй като всеки път, когато имаме важно събитие се усеща специфичната енергия, характерна за всички служители. Затова решихме да напишем книгата за 100-годишнината. Освен историята на най-старата фабрика искахме да споделим и приемствеността, с която сме известни заради поколенията, които са работили тук и тези, които ще дойдат и ще работят след нас“, разказа Маринкова.

В книгата не се споменават имена – по думите на директора на завода „стотици хора,
са допринесли това място да бъде такова, каквото е днес“.

По повод рождения ден на фабриката за гостите беше организиран тур, който премина през различните производствени помещения и всички етапи от създаването на лакомствата на Монделийз. Обиколката мина и покрай най-бързата линия за пакетиране на шоколадови бонбони в света.

Посетителите можеха да оценят и подобренията в завода, сред които беше и новооткритата дигитална стая достъпна за всички служители.

През последните 10 години компанията е инвестирала над 55 млн. долара в модернизирането на производствените процеси и подобряването на облика на сградния фонд, а финансовите резултати на Монделийз Интернешънъл показват, че през 2023 г. тя е реализирала нетни приходи от близо 36 милиарда долара.

Своге
Монделийз Интернешънъл