/ NOVA / Красена Ангелова
Сериалът „С река на сърцето“ дава нов повод да се обърне поглед към Северозападна България, заяви главният оперативен директор на Нова Броудкастинг Груп пред Паола Хюсеин в интервю за „24 часа“
Колко струват българските сериали – и в буквален, и в преносен смисъл, г-жо Хаджийска? Нова тв току-що започна да излъчва най-новия – „С река на сърцето“. Достатъчно ли е голям интересът към българското кино от страна на зрителите?

Съдейки по резултатите през последните години, виждаме, че тенденцията е налице. Българският зрител гледа и очаква български сериали именно по NOVA, която се наложи като водещия тв канал в това отношение. Не спряхме инвестициите си дори и по време на ковид пандемията, когато много медии замразиха проектите си. Това е наш дългогодишен ангажимент, включително и да ги програмираме в най-гледаното време. Със сигурност е по-рентабилно да излъчваме чужди продукции, но ние не го правим.

Опитваме се да създадем други перспективи за филмовите творци у нас. Тази есен завършваме историята на криминалната драма „Братя“ и имаме голяма премиера – семейната сага „С река на сърцето“.

Убедени сме, че новият сериал ще остави уникален отпечатък, защото е заснет и режисиран майсторски, а актьорският състав е фантастичен. Всички в екипа са изпяло отдадени и от няколко месеца живеят във Видин, където са снимките.

Подкрепата на NOVA има осезаемо влияние в създаването и промотирането на български сериали, но подкрепата надхвърля това. В случая даваме нов повод да се обърне поглед към Северозападна България. Този сериал ще го покаже в нова светлина и съм сигурна, че интересът към него ще се засили.

Много звезди и много пари в различните тв формати - така изглежда есенната програма на Нова тв. На кои „гвоздеи“ разчитате?

Жанровото разнообразие е голямо, стандартът на продукциите е висок, а лицата, които ги представят, са сред най-обичаните у нас. Българският зрител вече знае, че ако се появи интересен формат на световния тв пазар, първо ще го види по NOVA. Предизвикваме не само конкурентите, но и себе си. Така е всеки сезон.

Заедно с всички продуценти работихме много, за да осигурим шест силни предложения тази есен – „Голямото преследване“, „Игри на волята: България“, „С Рачков всичко е възможно“, „Звездите в нас“ и двата български сериала.

Как избрахте „Голямото преследване“?

„Голямото преследване“ е игра от ново поколение, с много повече въпроси, динамика и бързи реакции. От 5 септември тя вече е у нас с Ники Кънчев. Няма по-подходящ и силен водещ в България, който да застане с целия си авторитет, знания и харизма зад подобен мащабен проект. Зрителите му гласуваха огромно доверие още със старта на предаването и постигнатият резултат още с първия епизод категорично показа това.

Всички формати избираме на базата на обстоен анализ на зрителските нагласи. Заслугата е изцяло на програмния ни отдел, в който работят едни от най-опитните експерти по тв съдържание. Следят отблизо медийния пазар и световните тенденции.

„С Рачков всичко е възможно“ например е по лиценз на френския формат „В петък всичко е позволено“ – уникално шоу, любимо не само на френската публика, но и в Германия, Италия, Австралия, САЩ, Канада. Вярвам, че Димитър Рачков ще го превърне в задължителното съботно забавление и за българите.

Другият ни акцент –„Звездите в нас“, е съвсем нов тв проект. Ние сме сред първите страни в света, в който се представя, след като се появи по ITV във Великобритания. След България предстоят премиери и в още няколко държави.

Спомняте си, че именно по NOVA за първи път у нас стъпи и колумбийското риалити Desafio. Българската версия, както знаете, е „Игри на волята: България“. Вече имаме четири сезона и с него есенният сезон на NOVA стартира с огромна преднина. Средно 37% от зрителите в активна възраст (18-49 г.) проследиха първия епизод.

Наградата в „Голямото преследване" няма таван, поне така е в оригиналното шоу. До колко може да стигне печалбата у нас?

В българската версия на играта също няма таван и това е чудесно. Знанието не може да бъде лимитирано. За всеки участник в първия етап паричната стъпка на въпрос е 500 лева, а крайната сума зависи само от знанията на участниците и кондицията на преследвачите.

Защо викторините, които имат и образователен ефект, се превърнаха в новия телевизионен тренд?

От частните телевизии NOVA първа наложи този тип игри. Купихме правата за „Стани богат“ и я стартирахме през 2001 г. в нашия ефир. В момента „Голямото преследване“ е най-горещото предложение на пазара. Според официалните пийпълметрчнни данни първият епизод е привлякъл над 32% от всички зрители в активна възраст (18-49 г.), които са гледали телевизия в този час. Консултантът на формата твърди, че нашата продукция е на световно ниво и е впечатлен от водещия и преследвачите.

Рекламите забавят своя ръст през 2022 г. според прогноза на Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА) заради инфлацията, войната в Украйна и ковид. Как това ще се отрази на телевизията?

След ковид пандемията рекламният пазар у нас отбеляза двуцифрен ръст през 2021 г. Отдавна не бяхме виждали това. Съвсем логично е ръстът през настоящата година да е в нормални граници в рамките на 8-9%. Със сигурност ковид научи и нас, и рекламодателите ни да гледаме по различен начин на кризисните ситуации - по-уверено, да взимаме по-смели, но не и прибързани решения, да премерваме рисковете. Затова компанията ни гледа оптимистично към 2023 г., продължавайки да инвестира в качествено и ново съдържание. Прогнозираме сходен ръст от около 7-8%, както и по-висока инфлация на рекламния пазар.

„Юнайтед Медия" – собственикът на Нова тв, ще бъде домакин на полуфиналите на международните тв награди „Еми“ в Дубровник – нещо, което се случва за първи път в нашия регион. Нова тв ще се бори ли за прочутата награда?

Това е голяма новина за всички нас и много голямо признание за „Юнайтед Медия“, която бе избрана от Международната академия за телевизионни науки и изкуства да бъде част от процеса на селекция за наградите „Еми“. На събитието - на 14 септември в Дубровник ще присъстват и двама от актьорите от сериала "С река на сърцето" – Яна Маринова и Александър Сано. Смятам, че този нов продукт ще бъде достойна кандидатура в следващото издание на наградите.

Тази година участваме в две категории с криминалния сериал „Отдел Издирване" и с документалния материал на журналиста на NOVA Глория Николова - за състоянието на психиатричната грижа в България „Последна спирка „НенужниТЕ".

Вие работите от 19 години за Нова тв. Как се промени през това време телевизията?

Започнах работа в рекламния отдел на Нова тв през 2003 г. Тогава екипът ни беше от 8 човека и си деляхме четири компютъра. Всеки ден носехме рекламните клипове на касети „Бетакам“ от централния офис на телевизията към студията. Този пример отчасти илюстрира колко бурни и бързи промени се случиха на медийния пазар у нас. Ние имаме активно участие и принос за това. „Нова Броудкастинг Груп" продължава да впечатлява със своето развитие – от малка регионална телевизия до водеща медийна и технологична компания сега.

Цялото интервю с Красимира Василева Хаджийска може да бъде прочетено тук.