Главният изпълнителен директор на Нова Броудкастинг Груп говори за компанията и как успява да изпревари конкуренцията в интервю пред Крис Дзиадул за специалната инициатива на C21, посветена на 100-те мениджъри, които променят облика на медийния бизнес в Централна и Източна Европа
За 30-годишната кариера на Дирк Геркенс, който е ръководил двете водещи унгарски национални търговски телевизии RTL Klub и TV2, успехът в Централна и Източна Европа не е нещо ново.
Днес той е главен изпълнителен директор на Нова Броудкастинг Груп (НБГ), след като през февруари пое ръководния пост в медията, част от United Media.
Според Геркенс едно от най-големите предимства на НБГ е профилът на каналите. Компанията може да се похвали с богато портфолио, което включва NOVA и още десет други тематични телевизионни канала, обхващащи широк спектър от жанрове, включително спорт, филми, музика и развлечения; четири радиостанции; множество уебсайтове и цифрови платформи и два вестника. Освен зрители, тя има и над три милиона потребители, които са ангажирани с нейните формати във всички дигитални платформи.
„Имаме солидно установена програмна структура. И предаванията ни стават по-успешни с всяка изминала година“, твърди главният изпълнителен директор на Нова Броудкастинг Груп, определяйки това като „магическата рецепта“.
Геркенс дава за пример шоуто „Като две капки вода“, което постигна дял от близо 50% от аудиторията, което е безпрецедентно в един фрагментиран пазар с толкова голям процент домакинства, които имат достъп до много канали. „Hell's Kitchen“ и „Един за друг“ също се представят убедително през тазгодишния пролетен сезон. А през есента зрителите на NOVA отново ще могат да гледат „Игри на волята“, заснет на българското Черноморие.
Геркенс допълва, че наред с тези предавания NOVA има и сериозна селекция от български сериали. Сред тях са криминалната поредица „Дяволското гърло“, която вече направи своята световна премиера, и „Отдел Издирване“ – най-награждаваният български сериал, който вече се излъчва и по Max. „Не е необходимо въвеждането на прекалено много новости. Произвеждаме достатъчно атрактивни продукти, за да поддържаме иновативния дух на канала“, казва Геркенс.
В същото време винаги има място за големи предавания, които в миналото са се появявали по NOVA. Big Brother, първият риалити формат в историята на България, е въведен от телевизията преди 20 години и се излъчва в продължение на 22 сезона. След шестгодишно прекъсване то се завръща тази година и за първи път ще включва излъчване на живо под формата на допълнителен епизод, разработен специално за видео платформата NOVA PLAY, която дава достъп до съдържанието на NOVA.
Геркенс смята, че друга силна страна е портфолиото от тематични канали. Наред с DIEMA, DIEMA FAMILY и KINO NOVA, които влизат в топ 10 за страната, компанията включва още NOVA NEWS и цели четири спортни канала – DIEMA SPORT, DIEMA SPORT 2, DIEMA SPORT 3 и NOVA SPORT.
Спортните канали предлагат отразяване на английската Висша лига, за която NOVA удължи правата за излъчване, Българската професионална футболна лига, Формула 1 и NBA. Важно е да се отбележи, че трите спортни канала на DIEMA са част от първия премиум спортен пакет на българския пазар - DIEMA XTRA.
Новинарското съдържание също е силно застъпено в NOVA, а компанията има и сключени споразумения за сътрудничество с U.S. Agency for Global Media, CNN и Deutsche Welle.
Според Геркенс между пазарите, на които оперира United Media, има голям трансфер на програмна експертиза. Освен това в България се продуцират формати за чуждите пазари, като например „Стани богат“ в Сърбия.
Разглеждайки основните проблеми, пред които е изправена индустрията в България в момента, Геркенс счита, че забраната за реклама на хазартни игри, която беше въведена през юни, е „голям удар“ както за NOVA, така и за конкурентите. „Забраната беше въведена толкова внезапно, за няколко седмици, без никакви дебати или обсъждания. Трябваше да се адаптираме много бързо по отношение на преразглеждането на разходите“, споделя главният изпълнителен директор.
Той допълва, че докато търговският пазар расте, което „разбира се, е добра новина“, пиратството на съдържание също е голям проблем. Подобно на Гърция, за съжаление, България е „европейският шампион по пиратство“ и NOVA планира да бъде непоколебима в борбата с нелегалното разпространение на съдържание, „защото всички губят от това, освен тези, които организират този вид практики“.
Друго предизвикателство е следването на тенденциите в ерата на стрийминга. България има предимство, тъй като линейната телевизия остава изключително предпочитана и единствената медия, която дава на рекламодателите необходимия обхват. Но въпреки това, казва Геркенс, NOVA трябва да развие своето ОТТ предлагане, „и това е, върху което работим в момента в рамките на финансовата обосновка. Трябва да защитим нашия пазар на разпространение.“
Той добавя, че през следващата година компанията планира да пусне своята OTT платформа, която ще включва много оригинално съдържание. Междувременно тя оперира с много catch-up услуги, които предлагат съдържанието със закъснение чрез партньори за разпространение като EON, Vivacom и A1. Това е особено важно, като се има предвид, че близо 40% от българските домакинства вече имат възможност да гледат телевизионни програми със закъснение.
Според Геркенс през 2025 г. United Media ще стартира OTT платформа и на други свои пазари, но със специален акцент върху Хърватия, Гърция и България, които имат свободен ефир.
В началото на 2023 г. NOVA направи голяма крачка напред, като се премести в първия електронен медиен комплекс от ново поколение в България. Покриващ площ от почти 17 000 кв. м, той включва пет телевизионни студиа, четири радиостудиа, монтажни помещения и чисто нов нюзрум. Това, смята Геркенс, е основна предпоставка медията да продължи да се развива, като първата цел е „да се осигури основния бизнес“. Това е съществена предпоставка за успеха на NOVA и трябва да се съсредоточи върху него.
Втората цел е да се бори с пиратството и да помогне на пазара да увеличи броя на абонатите, а третата - ОТТ, „един от ключовите приоритети“. И накрая, NOVA има за цел да продължи да развива цифровото си портфолио, „като очертае приоритетите, които да се осъществят както чрез реализиране на оригинални проекти, така и чрез придобиване на лицензи“.
За 30-годишната кариера на Дирк Геркенс, който е ръководил двете водещи унгарски национални търговски телевизии RTL Klub и TV2, успехът в Централна и Източна Европа не е нещо ново.
Днес той е главен изпълнителен директор на Нова Броудкастинг Груп (НБГ), след като през февруари пое ръководния пост в медията, част от United Media.
Според Геркенс едно от най-големите предимства на НБГ е профилът на каналите. Компанията може да се похвали с богато портфолио, което включва NOVA и още десет други тематични телевизионни канала, обхващащи широк спектър от жанрове, включително спорт, филми, музика и развлечения; четири радиостанции; множество уебсайтове и цифрови платформи и два вестника. Освен зрители, тя има и над три милиона потребители, които са ангажирани с нейните формати във всички дигитални платформи.
„Имаме солидно установена програмна структура. И предаванията ни стават по-успешни с всяка изминала година“, твърди главният изпълнителен директор на Нова Броудкастинг Груп, определяйки това като „магическата рецепта“.
Геркенс дава за пример шоуто „Като две капки вода“, което постигна дял от близо 50% от аудиторията, което е безпрецедентно в един фрагментиран пазар с толкова голям процент домакинства, които имат достъп до много канали. „Hell's Kitchen“ и „Един за друг“ също се представят убедително през тазгодишния пролетен сезон. А през есента зрителите на NOVA отново ще могат да гледат „Игри на волята“, заснет на българското Черноморие.
Геркенс допълва, че наред с тези предавания NOVA има и сериозна селекция от български сериали. Сред тях са криминалната поредица „Дяволското гърло“, която вече направи своята световна премиера, и „Отдел Издирване“ – най-награждаваният български сериал, който вече се излъчва и по Max. „Не е необходимо въвеждането на прекалено много новости. Произвеждаме достатъчно атрактивни продукти, за да поддържаме иновативния дух на канала“, казва Геркенс.
В същото време винаги има място за големи предавания, които в миналото са се появявали по NOVA. Big Brother, първият риалити формат в историята на България, е въведен от телевизията преди 20 години и се излъчва в продължение на 22 сезона. След шестгодишно прекъсване то се завръща тази година и за първи път ще включва излъчване на живо под формата на допълнителен епизод, разработен специално за видео платформата NOVA PLAY, която дава достъп до съдържанието на NOVA.
Геркенс смята, че друга силна страна е портфолиото от тематични канали. Наред с DIEMA, DIEMA FAMILY и KINO NOVA, които влизат в топ 10 за страната, компанията включва още NOVA NEWS и цели четири спортни канала – DIEMA SPORT, DIEMA SPORT 2, DIEMA SPORT 3 и NOVA SPORT.
Спортните канали предлагат отразяване на английската Висша лига, за която NOVA удължи правата за излъчване, Българската професионална футболна лига, Формула 1 и NBA. Важно е да се отбележи, че трите спортни канала на DIEMA са част от първия премиум спортен пакет на българския пазар - DIEMA XTRA.
Новинарското съдържание също е силно застъпено в NOVA, а компанията има и сключени споразумения за сътрудничество с U.S. Agency for Global Media, CNN и Deutsche Welle.
Според Геркенс между пазарите, на които оперира United Media, има голям трансфер на програмна експертиза. Освен това в България се продуцират формати за чуждите пазари, като например „Стани богат“ в Сърбия.
Разглеждайки основните проблеми, пред които е изправена индустрията в България в момента, Геркенс счита, че забраната за реклама на хазартни игри, която беше въведена през юни, е „голям удар“ както за NOVA, така и за конкурентите. „Забраната беше въведена толкова внезапно, за няколко седмици, без никакви дебати или обсъждания. Трябваше да се адаптираме много бързо по отношение на преразглеждането на разходите“, споделя главният изпълнителен директор.
Той допълва, че докато търговският пазар расте, което „разбира се, е добра новина“, пиратството на съдържание също е голям проблем. Подобно на Гърция, за съжаление, България е „европейският шампион по пиратство“ и NOVA планира да бъде непоколебима в борбата с нелегалното разпространение на съдържание, „защото всички губят от това, освен тези, които организират този вид практики“.
Друго предизвикателство е следването на тенденциите в ерата на стрийминга. България има предимство, тъй като линейната телевизия остава изключително предпочитана и единствената медия, която дава на рекламодателите необходимия обхват. Но въпреки това, казва Геркенс, NOVA трябва да развие своето ОТТ предлагане, „и това е, върху което работим в момента в рамките на финансовата обосновка. Трябва да защитим нашия пазар на разпространение.“
Той добавя, че през следващата година компанията планира да пусне своята OTT платформа, която ще включва много оригинално съдържание. Междувременно тя оперира с много catch-up услуги, които предлагат съдържанието със закъснение чрез партньори за разпространение като EON, Vivacom и A1. Това е особено важно, като се има предвид, че близо 40% от българските домакинства вече имат възможност да гледат телевизионни програми със закъснение.
Според Геркенс през 2025 г. United Media ще стартира OTT платформа и на други свои пазари, но със специален акцент върху Хърватия, Гърция и България, които имат свободен ефир.
nova.bg
Втората цел е да се бори с пиратството и да помогне на пазара да увеличи броя на абонатите, а третата - ОТТ, „един от ключовите приоритети“. И накрая, NOVA има за цел да продължи да развива цифровото си портфолио, „като очертае приоритетите, които да се осъществят както чрез реализиране на оригинални проекти, така и чрез придобиване на лицензи“.