Новият европейски договор предвещава нова битка за власт
Новият европейски договор предвещава нова битка за власт
/
netinfo
Договорът за реформи в ЕС цели да улесни вземането на решения, но рискува да предизвика политическа буря, тъй като политиците и страните-членки ще се борят за шепа ръководни постове. "Може да има битка за власт. Много въпроси ще получат отговор чак когато станат ясни конкретните кандидати", твърди Пьотр Качински, експерт по проблемите на договорите в Центъра за европейски политически изследвания.
"Важно е да няма съперничество между председателя на Европейския съвет, председателя на Комисията и Върховния представител за Общата външна политика и политиката на сигурността", заяви председателят на Европейския парламент Ханс-Герт Пьотеринг пред ДПА.
В момента, властта в ЕС се разпределя между Европейския парламент, Европейския съвет на държавните и правителствените ръководители и Европейската комисия изпълнява изпълнителната власт на ЕС. Единствено Комисията разполага със законодателна инициатива.
Комисията се състои от 27 членове, които се избират от националните правителства за срок от пет години. Тя се ръководи от председател с пълен мандат. Председателството на Европейския съвет пък се сменя на всеки шест месеца на ротационен принцип между всички страни членки на ЕС.
И Европейският съвет, и Еврокомисията имат роля в определянето на външната политика на ЕС. Докато Комисията отговаря за външните отношения и европейската политика на добросъседство, Съветът избира Върховния представител за Общата външна политика и политиката на сигурността. Постът в момента се заема от испанеца Хавиер Солана.
Това в най-добрия случай е тромава схема. През 70-те години на 20 век тогавашният държавен секретар на САЩ Хенри Кисинджър се оплакваше, че не знае на кой телефонен номер да позвъни, за да говори с Европа.
Договорът за реформи цели да промени това, като назначи постоянен председател на Европейския съвет и обедини постовете на постовете на еврокомисар по външните отношения и върховен представител за външната
netinfo
политика.
Създаването на "президент на ЕС", избиран за две години и половина с възможност за два мандата, "ще позволи по-продължително обсъждане на политиката и отношенията на високо равнище", докато обновения Върховен представител ще "осигури по-добра съгласуваност" на външната политика, смята Качински.
Създаването на един нов пост и подсилването на друг може да провокира сериозни политически борби между страните членки и политиците, които ще се състезават за тези позиции.
"При избора на председател на Комисията, страните членки налагат изисквания, които не са включени в договорите. Франция, например, има неписано правило, че кандидатът трябва да говори френски", заяви Качински.
Добавянето на допълнителни правила, като например председателят на Съвета да бъде от страна, която е приела еврото или принадлежи на Шенгенската зона, ще стесни още повече кръга на кандидатите, допълни той.
Преговорите се очаква да бъдат допълнително усложнени от факта, че новият председател на Съвета ще трябва да определи своята роля между председателя на Комисията и Върховния представител. И двамата имат ясно заявени задължения и ще се противопоставят срещу всеки опит за присвояването им.
Фактът, че Върховният представител едновременно ще председателства срещите на външните министри на страните членки на ЕС, ще докладва на Съвета и ще бъде заместник-председател на Еврокомисията също създава риск за ожесточено съревнование между Комисията и Съвета.
И докато европейските политици са категорични, че всеки кандидат трябва да бъде избиран според неговите или нейните качества, те признават, че едно от тези качества ще трябва да бъде способността да работи със своите европейски колеги, без да предизвиква твърде много лични конфликти или сблъсъци за власт.
Много имена вече бяха посочени като потенциални лидери на преобразения Европейски съюз. Бившият британски премиер Тони Блеър, ирландският министър-председател Бърти Ахърн, финландската президентка Таря Халонен и експрезидентът на Полша - Александър Квашневски бяха споменавани като потенциални кандидати за ръководния пост.
Сложността на преговорите обаче означава, че още много имена може да се появят, преди да бъде извършено първото назначение.
"Вече са намесени твърде много фактори. Може накрая да се появят имена, които никога не сме чували", смята Качински. (БТА)