Лошият имитатор Германия
Лошият имитатор Германия / снимки: БГНЕС

Автор: Мадлин Чамбърс от Ройтерс
  
Германските политици заимстват от президентската кампания в САЩ, като използват интернет и експериментират със срещи с обществеността, но това, което проработи за Барак Обама, изглежда тук, в Германия, се проваля. Според социолози и стратези  новите медийни изяви и формати, които Обама използва толкова успешно в президентската си кампания, разкриха слабостите на германските водещи политици, включително липсата на харизма и ясно политическо послание. "След като видяха Обама, германските партии откриха интернет, но забравят, че мрежата не може да компенсира всичко останало", каза Манфред Гюлнер, директор на групата за проучване на общественото мнение "Форса". "Обама не спечели заради интернет. Той спечели, защото беше Обама и имаше ясно послание. Нито канцлерът Ангела Меркел, нито противникът й, социалдемократът Франк-Валтер Щайнмайер, е Обама", допълни той.

Консерваторът Меркел  води пред главния си противник, социалдемократа и външен министър Щайнмайер в проучванията на общественото мнение, които показват, че тя може да успее да прекрати неудобната си коалиция със социалдемократите след изборите на 27 септември и да обедини сили с пробизнес настроената партия на свободните демократи. И двамата кандидати използват чат сайтове, блогове и Тиутър, за да привличат гласоподаватели, както и срещи с обществеността в американски стил  по време на телевизионни предавания. Те ще се изправят един срещу друг в телевизионен дебат по-късно този месец.
   
Но до този момент нито една партия не взе връх с новия подход. Намръщеният Щайнмайер се провали на среща с обществеността миналата седмица, обърквайки аудиторията с дългите си думи и витиевати изречения. Медиите разкритикуваха безинтересното му представяне.
  
Интернет се оказа провал и за консервативния вътрешен министър на Меркел, Волфганг Шойбле, който е непопулярен сред младите гласоподаватели заради политиката му, която според тях подкопава гражданските свободи в Германия. Неговият лозунг "Имаме сили за сигурност и свобода" беше заменен в интернет от шегаджии със зловещото "Знам какво направи миналото лято", отприщвайки вълна от подигравателни заглавия.
   
Туитър също оказа отрицателен ефект, след като няколко депутати написаха в сайта, че президентът Хорст Кьолер беше преизбран преди резултатът да бъде официално оповестен. Масовото изпращане на имейли от партиите са също сериозен проблем поради строгите германски закони за защита на личните данни, каза медийният и политически консултант Рихард Шютце.
   
Мениджърът на кампанията на социалдемократите Кайо Васерхьовел отбелязва, че макар и да е отворен за идеи от кампанията на Обама, той е наясно с ограниченията. Не може да се прави копи и пейст на кампанията на Обама. Не само би било погрешно, но и може много бързо да се окаже смущаващо", заяви Васерхьовел.
   
Миналата година бившият генерален секретар на ГСДП Хубертус Хайл стана обект на присмех, след като се опита да накара делегатите на конференция на партията да скандират "Да, ние можем!", а бе посрещнат от пълно мълчание.

Липса на съдържание

Проблемът пред мениджърите на кампании според анализатори е, че колкото и много да са новаторските тактики, те не могат да компенсират липсата на съдържание. "Меркел и Щайнмайер са прагматични и балансирани и допадат на предпазливата природа на германците", каза Констанце Щелзенмюлер, директор на германския фонд "Маршал". "Трудно им е обаче да привлекат общественото въображение и да се проявят като харизматични лидери по време на криза", допълни тя. Германската история направи гласоподавателите изключително внимателни по отношение на харизматични или популистки лидери.

При високия си рейтинг Меркел предпочита да не се изсилва и да избегне подхлъзванията, които почти й струваха победата през 2005 г. Противникът й Щайнмайер, неин колега от кабинета през изминалите четири години, няма желание да я напада твърде агресивно, тъй като се страхува, че ще отблъсне гласоподаватели.

Разочарованието от кампанията намира отражение в успеха на комика Хапе Керкелинг, който се превъплъщава в кандидат с мръсна сива перука и изкуствени зъби и програма, включваща безплатна пластична хирургия за всички. Според едно скорошно проучване той се ползва с почти толкова подкрепа, колкото и Социалдемократическата партия. /БТА/