Глупост и лоши пътища. Защо толкова много руснаци гинат трагично?
Глупост и лоши пътища. Защо толкова много руснаци гинат трагично? / снимка: БГНЕС

Над 100 души загинаха тази седмица при експлозия в сибирска мина. На хиляди километри оттам, на брега на Азовско море, повече от 60 човека намериха смъртта си при пожар в старчески дом. Броени дни по-рано самолет се разби в южния град Самара и уби шестима руснаци. Още няколко загинаха в престрелки в Кавказ.

Русия е парадоксално място. В много отношения животът се подобрява. Както показва обаче тазседмичната поредица от големи трагедии, има скрита тенденция на ужасяващо насилие. Смъртността при промишлени злополуки в Русия е четири пъти по-висока от

тази в Съединените щати. Руски официален представител наскоро заяви, че на страната му се падат две трети от всички смъртни случаи при автомобилни катастрофи в Европа; като се вземе предвид броят на колите, руските пътища са "най-смъртоносните" в света. Поръчковите и расистките убийства са само най-видимите виновници за убийствата, които са 20 пъти повече, отколкото в Западна Европа. В Русия има пет пъти повече самоубийства в сравнение с Великобритания. Делът на случаите на насилствена смърт в Русия е нечувано голям; като прибавим вируса на СПИН, туберкулозата и други болести, Русия е изправена пред единствена по рода си демографска катастрофа.

Защо? Отчасти заради грохналата инфраструктура. Пътищата и сградите от съветско време не строени с мисъл за удобството и безопасността хората, а новото богатство на Русия почти не им се е отразило. Службите за реагиране при спешни случаи също не са се възползвали от нарасналото богатство: на пожарните коли им бе необходим почти един час, за да пристигнат на мястото на пожара в старческия дом. Тази седмица президентът Владимир Путин поднесе публично съболезнованията си, но това бе необичайно. Отношението на Кремъл към нещастните случаи обикновено е смесица от грубоватост и стеснителност. Проблемите се отбягват или отричат колкото е възможно по-дълго, вместо реални промени се предпочита ловът на вещици. Непопулярните реформи, които могат да са от полза, са избягвани.

Част от наследството на Съветския съюз е пренебрежението към всякакви правила, които не са наложени с максимална строгост, както и служебни лица, склонни да не ги прилагат - на съответна цена. Новите планове за по-високи глоби за автомобилни нарушения като каране по тротоара се възприемат по-скоро като възможност

за по-големи подкупи за пътните полицаи, отколкото като шанс за създаване на по-нормална обстановка по пътищата. Корупцията по-пряко допринася за смъртността. Банда бивши чиновници бяха осъдени тази седмица за фалшифициране на специалните регистрационни номера, поставяни на колите на Кремъл, които, продавани в комплект със сини "буркани", позволявали на шофьорите да не се съобразяват с правилата за движение. Твърди се, че се шири и търговията със стари и фалшиви самолетни части.

Алкохолът, често под формата на препарати за чистене и тем подобни, допълва картинката на високата смъртност. Алкохолът трови повече от 30 хиляди руснаци годишно (при неколкостотин американци). Но зад пиянството и несигурността, зад безнадеждността на живота в постсътветското общество, се крие нещо по-дълбоко и по-старо.

Макар че атеизмът е широко разпространен сред руснаците, мнозина от тях са подвластни на стар религиозен фатализъм. Как по друг начин да си обясним защо в тази добре образована нация цари всеобщо презрение към предпазните колани, има епидемия от отравяния при всеки сезон за бране на гъби или има учудващо много рибари, които загиват през зимата, пропадайки през леда /повече от 400, някои от които пияни, бяха спасени от отчупила се ледена плоча на Сахалин миналия месец, като някои дори отказаха да я напуснат/? Натискът за подобряване на изискванията за безопасност е слаб. "Животът е опасен", отговори наскоро екскурзовод в Сибир, запитан дали екстремните спортове, които препоръчва, не крият риск. "Все още никой не си е тръгвал жив от него." (БТА)