Бюджетният излишък ще бъде разпределен в четири приоритетни области. Пари от него са предвидени за финансиране на инфраструктурни проекти, за социални нужди и пенсии, както и за сферата на сигурността. Пари от излишъка ще получат и българските общини. Това съобщи в интервю за Дарик председателят на парламентарната комисия за бюджет и финанси Румен Овчаров. Той бе категоричен, че излишъкът ще бъде харчен напълно прозрачно за българското общество.
С промяна в закона за бюджета ли ще регламентираме харченето на бюджетния излишък, или ще мине само с решение на кабинета и парламента?
Първо, искам да кажа, че това е първото правителство и първото Народно събрание, което разглежда харчене на бюджетни излишъци. До момента такива бюджетни излишъци от 2000 г. са харчени всяка година. Това е и при правителството на Иван Костов, и при правителството на Сакскобургготски. Ние за пръв път не само разгледахме предложенията за обектите, които ще бъдат финансирани в Народното събрание, но за пръв път Бюджетната комисия разгледа и как са изхарчени вече тези пари, т.е опитваме се да го направим максимално прозрачно и сега ще продължим в тази посока. Най-прозрачното и най-ясното харчене на бюджета е чрез промяна в Закона за държавния бюджет. Но има няколко момента. Единият е чисто психологически – промените в бюджета на държавата обикновено са свързани с негативни психологически нагласи - значи, нещо не върви в държавата, значи, икономиката на върви, затова се променя бюджетът. Така беше 1995 г., така беше 1996 г. Има и още един момент и той е по-същностен. Ако променим бюджета сега със Закона за държавния бюджет, ние на практика ще променим базата, от която ще започнем планирането и въобще формирането на бюджета за следващата година и някои съотношения ще бъдат променени по начин, по който много трудно ще обясним след един или два месеца за разходите за здравеопазване са еди-колко си, пък за отбрана са еди-колко си и то ще зависи от тези плащания, които ще бъдат извършени в последните един или два месеца на годината. Никой не го правил по този начин, защото не е искал точно да променя тези съотношения в междувъзлови структури и сектори в бюджета. Т.е. по-чисто и безпроблемно ще бъде да мине само с решение на правителството и да минат дебати в парламента? Точно така и най-вероятно ще мине по този начин, както стана миналата година, но не в края на годината, а още сега, през септември, когато ще има вече една доста голяма степен на яснота по това какви средства ще имаме в края на годината, така че ще могат да бъдат подготвени проектите, съответно финансирани по-нормално, а не да се провеждат едни екстрени, пожарни процедури на бърза ръка за съответно определяне на тези, които ще изпълняват съответните проекти. Има ли яснота вече за областите, които ще бъдат финансирани от излишъка? Ето, вчера стана ясно, че и МВР ще получи пари. Заявките явно са от доста посоки. По този въпрос работи Министерството на финансите. Те в Народното събрание още не са внасяни, но очевидно ще се върви на формиране на три или четири възлови пакета. Единият от тях ще бъде пакет „сигурност”, който ще включи плащания по отношение на МВР и на някои други сфери, свързани със сигурността, пакет „социални нужди”, които ще финансират социални нужди на българските граждани, пакет „инфраструктура”, с който ще се финансират определени инфраструктурни проекти, ще има определени разходи и за общините, така че в тези четири области ще бъдат структурирани основните плащания. Много се говори за наказателната акция на Европейския съюз за спрените ни европари, но според вас от гледна точка на данъкоплатеца, редно ли е и как той би приел една година преди изборите подобно бъркане в джоба му? Имам предвид това, че държавата от бюджета ще дава субсидии, които иначе щяхме да получим от спрените еврофондове. Вижте, аз все още се надявам, че част от тези субсидии ще можем да си ги платим чрез съответните еврофондове, но това, че държавата вече трябва да започне да извършва някои плащания и да реализира някои проекти, които очаквахме до голяма степен да бъдат финансирани по един или друг начин, е според мен очевидно. Няма я магистрала „Тракия”. Погледнете какво става по пътищата за морето. Другата магистрала „Хемус” е просто ужасно пътуването. Тези неща не може непрекъснато да чакаме някой да ни ги направи, просто като държава трябва да си определим приоритетите и понякога претенции към това как харчим неговите пари, значи ние трябва да гарантираме пред него, че ние ги харчим така, както трябва да ги харчим. Ваши съпартийци поискаха оставките на ресорните министри? Вижте, неадекватните реакции на подобни действия са достатъчно доказателство за това, че проблемът е управленски. Но въпросът е какво ще се случи, когато се случи един министър. Хайде да си представим кой министър да махнем, хайде аз съм Асен Гагаузов. Идва един нов, човек, който да е супер умен, супер в течение на нещата, на него му трябват поне три, четири, пет месеца. Ние губим точно тези четири-пет месеца, които са до следващия доклад. Точно, когато трябва да се върши работа. Разбира се, въпросът за доверието е важен. Аз не мога да присъдя до каква степен ЕК или нашите европейски партньори ще са загубили доверие в един министър, в друг министър, в заместник-министри и така нататък.