Аз не бих си позволил да давам оценки на изследванията на "Трансперънси интърнешънъл", имайки предвид тяхната методика, която е доказана във времето, но си давам сметка и за конкретните резултати, които има през последните години. Бих искал специално да отбележа едно изявление, което направи господин Волфганг Хетцер, който е съветник на шефа на ОЛАФ и участва в международната конференция преди два дни, в която... в изявление, в което той заяви, че не можем да оставим целия свят да обвинява България, че е люлка на корупцията. Разбира се, трябва много ясно да заявим, че проблемът в България е значим с корупцията и "Трансперънси интърнешънъл" ни дава поредния конкретен пример за това, че от България са необходими не само действия, но и конкретни резултати.
Само резултатите ще бъдат тези, които могат да докажат, че българските институции действително са се ангажирали отговорно с необходимостта да ограничат значимо корупцията, имайки предвид както административната, така и тази по високите етажи на властта. Така че когато коментираме това изследване, трябва да си даваме сметка и за проблема като такъв, но и за действията, които държавата предприема и които според мен ще доведат и до конкретни резултати. Тук според мен заслужават внимание и изследванията, които бяха направени от Центъра за изследване на демокрацията, които показаха, че през последните години, поне според техния доклад, който беше изнесен на същата тази конференция, през последните 10 години жертвите на административната корупция са намалели два пъти. Също не бих искал да правя оценка на начина, по който са извели тези изводи, но имайки предвид сериозната и задълбочена работа на Центъра за изследване на демокрацията, аз не подлагам на съмнение и тези изследвания, които са направени и които бяха изнесени. Така че за нас е много важно да бъдем преди всичко обективни, когато даваме оценка както за дейността, така и за резултатите от нея. Има нещо много важно, което според мен трябва да отбележа, и то е преди всичко във вътрешен план. Оценката за институциите трябва да се дава в зависимост от правомощията и ресурсите, с които те разполагат за противодействие на корупцията.
Да, нека да се разберем. Значи, първо, целта на този разговор не е да се замеряме с доклади, които казват... да кажем "Трансперънси" казва вие сте по-корумпирани в сравнение с 2007 година. Изследването, което вие говорите, да кажем, показва някакви далеч по-положителни тенденции. Както и целта на този разговор не е да ви разпне на кръст, защото вие сте председател на парламентарната комисия за борба с корупцията. Аз съм наясно какви правомощия имате, но ми е интересна вашата гледна точка към това какво направихме дотук като държава, като институции и какво остава да направим. Та тъй като започнахме с "Трансперънси интърнешънъл", във вторник, когато беше публикуван докладът на световната организация, от организацията коментираха, че България е провалът на Европейския съюз в противодействието на корупцията. Силни думи. Питам ви обаче вие имате ли усещане за провал, господин Великов?Аз не бих дал такава крайна оценка за това, че България е провал в противодействието на корупцията, защото ви дадох и примера... и изявлението, което направи господин Хетцер, който е един от сериозните анализатори, който специално отговаря в тази организация по анализ и оценка и прогнози на риска. Така че съм склонен да приема тази оценка, която той дава относно България, и не бих счел за необходимо да заявя, че ние сме едва ли не провалът на държавата... на държавата, която се е провалила в тази проблематика. Но бих искал да повторя и го казах и преди. Този проблем е съществен за България. Той е значим и ние трябва много сериозно да работим като институции и, разбира се, най-важното са конкретните резултати. По резултатите измерват и оценката, която се дава на България.
Ето тук това, което си позволих и аз да заявя на тази международна конференция - че не е необходимо само да постаряме проблемите, не е необходимо само да осъществяваме този парламентарен контрол. Взимам пример конкретно комисията за борба с корупцията към Народното събрание. Необходими са достатъчно продължения и от страна на правоохранителните и правозащитните органи. Необходими са обвинения, които да бъдат повдигнати от прокуратурата, и осъдителни присъди. Само тогава с конкретни действия на изпълнителната власт такива, каквито наблюдаваме и при залавянето на държавни служители с подкупи, и при повдигането на обвинения за корупционни действия и, разбира се, тогава, когато имаме присъди. Едва тогава обществото би могло да приеме, че институциите са се ангажирали достатъчно отговорно и можем да постигнем тези резултати, които и Европейската комисия очаква от нас. Но когато задавате въпроса за...
Господин Великов, защо конкретните......за резултатите, онова, което предстои, спецификите не биха могли да отговорят на очакванията, които има обществото, особено когато се отнася за противодействията на корупцията по високите етажи на властта. Предприети са серия от действия с антикорупционно законодателство, което според мен ще даде необходимите резултати, въпреки че някои от законите, които сега са на дневен ред и на вниманието на Народното събрание, са като че ли закъснели и трябваше много по-рано да приемем някои от тях. Имам предвид и промените в Закона за обществените поръчки, и Закона за публичност на лобистката дейност. Тук бих поставил дори и Закона за конфликта на интереси. Имайки предвид един продължителен период от време, в който и нашата комисия беше ангажирана с него. Но аз тук бих се съгласил с някои оценки, които е направил и Центърът за изследване на демокрацията за това, че част от законодателството, от някои конкретни мерки, които се предприемат и от изпълнителната власт, и от съдебната, срещат и немалка съпротива в съответните институции и трудно намират своите решения. Но въпреки това според мен това законодателство антикорупционно и последиците от него се надявам действително да дадат резултати заедно с мерките, които ще предприемат и предприемат вече новите институции.
Обръщам внимание на това, че в резултат на промените в конституцията ние създадохме инспектората към Висшия съдебен съвет, създадохме новата Държавна агенция "Национална сигурност" и мисля, че първите резултати от действията и на тези институции са в положителна посока. Резултати, които се надявам да бъдат оценени и няма да бъдат последните, убеден съм в това, имайки предвид действията, които те предприемат. Много сериозна беше бележката, която беше отправена от представителя на Европейската комисия относно координацията между институциите, за да може действително резултатите да отговарят и на правомощията, които те имат, да отговарят и на ангажиментите, които имат по отношение на противодействие на корупцията. И днес заседанието, което имахме на комисията, постави няколко въпроса, които очакват своя отговор. Имам предвид обсъждането на отговори на сигнали, които ние имаме в комисията от Държавната агенция "Национална сигурност". Сигнали, за които ще се наложи допълнително да проведем разговор с председателя на Държавната агенция, за да бъдат уточнени различни подходи, които наблюдаваме, за да бъдат уточнени обхватът и задълбочеността на проверките, които се извършват в зависимост от исканията, които е направила парламентарната комисия, необходимостта от класифициране на тези отговори и това доколко те би трябвало да бъдат класифицирана информация или не и необходимостта от достатъчна публичност, особено когато това се отнася за политически фигури, когато се отнася за политически лидери, за депутати...
Момент. Само да поговорим за конкретен пример, защото може би, така, на широката аудитория звучи добре, но малко неясно. Казахте преди секунди, на следващото заседание на ръководената от вас комисия ще поканите шефа на ДАНС Петко Сертов по определени казуси, един от които всъщност е и този на лидера на СДС Пламен Юруков. Все пак моля ви съвсем ясно да кажете, какво неясно остана лично за вас като председател на тази комисия по този казус, защото преди няколко дни, на 18 септември, ДАНС ясно обяви, че имотите и автомобилите на Пламен Юруков не са придобити чрез корупция и корупционни практики. Изводът е ясен - няма корупция. Какво е неясно за вас обаче по този случай? Първо, бих искал да изясним действително причината, с която ние ще поканим г-н Сертов на заседание на комисията. Ние разглеждахме не един отговор на сигнал, който са ни изпратили, а три отговора. И по трите възникнаха въпроси, свързани с обхвата на извършените проверки в зависимост от сигналите, които са ни изпратили. Ние считаме определено, че трябва значително да бъде разширен този обхват. На следващо място, един от въпросите, който възникна в членовете на комисията, е свързан с това дали е необходимо класифициране на информацията на отделни сигнали. Аз няма да коментирам конкретно нито един от трите сигнала, защото става въпрос за класифицирана информация и държа да бъда коректен към тази информация и да не поставям конкретни данни в това отношение. Всеки народен представител отговаря за данните, които изнася. Когато тя не е класифицирана, бих си позволил и не съм си спестявал да я коментирам. На следващо място, за нас е важно да имаме и конкретните становища на държавната агенция за информацията, която ни е предоставена, защото в някои от тези отговори има такива становища, в други ние нямаме становища, а имаме препратки към други институции. Така че има въпроси, които народните представители днес поставиха в едно доста продължително заседание, които се надявам да бъдат изяснени с председателя на държавната агенция и по този начин ние да получим цялата информация, за да можем да направим съответните изводи и оценки, и комисията да вземе съответните решения. По някои от казусите ние имаме становища и сме готови за тези решения, но бихме искали да изслушаме и председателя на държавната агенция. Г-н Великов, ще съм права ли, ако кажа, че сте в известен смисъл недоволни от информацията, която ДАНС ви е представила за тези три случая, за които говорите? Както стана ясно, един от тях е казусът на лидера на СДС Юруков.Аз не бих си позволил такава оценка, но по отношение на някои от отговорите ние имаме бележки, народните представители ги представиха достатъчно открито и ясно, ще ги поставят, предполагам, и на заседанието, което предстои. Изаразени бяха някои съображения от тях по отношение на тези отговори. И според нас е необходимо изясняване, затова така и поставям въпроса, достатъчно коректно към държавната агенция, която е една нова институция и на нас ни е необходимо да изясним това взаимодействие, което би могло да даде резултати в по-конкретните казуси, за които става дума.
Бих могъл да отбележа специално по един от казусите, че ние имаме много конкретна и ясна информация, която съдържа данни, които се налага да бъдат предоставени и на прокуратурата. Така че не бих поставил под един знаменател и трите отговора, които сме получили, и по този начин да изразя едно общо недоволство. Пак повтарям, има съображения, има въпроси, които искаме да поставим, и затова се обръщаме с покана към г-н Сертов за това изслушване в...
Ще конкретизирате ли, г-н Великов, кои от документите ще стигнат до прокуратурата, от тези три случая, за които говорите? Не мога да се ангажирам предварително, защото комисията трябва да вземе окончателно решение. Обсъждането днес ми дава основание, поне по един от сигналите да твърдя, че те ще бъдат предоставени на Върховна касационна прокуратура. Да спи ли спокойно лидерът на СДС Пламен Юруков тази вечер? Имаше съображения по отговора, които бяха поставени и от г-н Янев, който е вносител на сигнала, и от други народни представители, така че всичко, свързано с тези въпроси, които бяха поставени... аз се надявам лично да бъдат изяснени на предстоящото заседание. Междувпрочем какво е отношението ви към днешния скандал, който, така, поразтресе парламента, свързан с ДАНС и подслушването, подозренията на вашата колега от БСП Татяна Дончева, че е подслушвана? Засега с неясна цел, а може би във връзка с, така, другия скандал, свързан с побоя над журналиста Огнян Стефанов? Тук бих си позволил две неща. Първо, това, че не можем да говорим за подслушвания, а за разпечатки, доколкото имам информация, относно телефоните на г-жа Дончева и други народни представители. Но се надявам на утрешното извънредно заседание на комисията по вътрешна сигурност и обществен ред ръководството на комисията да изнесе конкретни данни от проверката, която те извършиха, и в резултат на тази проверка комисията да бъде достатъчно наясно с това има ли нарушения и какви са тези нарушения, кой е предприел съответните действия, за да можем и ние като комисия да се произнесем. Според мен, докато не получим тази официална информация в комисията, не бих си позволил допълнителни коментари, защото трябва да е ясно доколко какви подслушвания и какви нарушения има в използването на СРС. И разбира се, този въпрос с разпечатките на телефоните, който не е регламентиран в закона, да намери и той своето решение в бъдещите промени, които готвим в Закона за СРС, който се надявам в съвсем кратки срокове да влезе в Народното събрание и да бъде приет в кратки срокове. Г-н Великов, един такъв, малко конспиративен въпрос. Във вторник ДАНС арестува заместник-шефа на ДАМС Иван Леков, ден по-късно заместник областния управител на София Мариус Цаков. И двамата са хора, свързани с НДСВ. Смятате ли, че ДАНС проявява известна тенденциозност? Защо все хора на НДСВ? Аз съм убеден, че държавната агенция едва ли подхожда политически по отношение на действията, които предприема. Дори бих направил една аналогия, която едва ли е съвсем точна с комисията в Народното събрание, където мисля, че народните представители не действат съобразно политическия цвят. Днес имаше въпроси, които пряко са свързани с представители на политическите сили от различен спектър. Така че и държавната агенция едва ли е имала някакъв политически избор в случая. Конкретните факти и данни съм убеден, че са били основният фактор, който е предизвикал действията на държавната агенция. Убеден съм, че и в бъдеще тя ще продължи по този начин. Казал съм го неведнъж, корупцията няма цвят и не би трябвало да подхождаме в действията, дори тогава, когато има известно съвпадение, както са тези два случая, които вие посочихте. Убеден съм, че не може една държавна агенция, която е изградена на такова отговорно експертно ниво, да действа политически. Това би било пагубно за нейното бъдеще като функции и като действия. Убеден съм, че това не е така. На финала днес попаднах на едно ваше интервю отпреди 2 години, горе-долу по същото време през 2006 г. сте го давали. В него казвате, че политиците пречат на борбата с корупцията. Все още ли смятате така?Действително проблемът за политическата корупция стои открит пред България. И мисля, че проблемът за политическата корупция тепърва трябва да намира своите решения в значими проекти, свързани със законодателство и действията на изпълнителната власт. И тук ще дам само един пример с предложенията, които направи г-н Маршал на тази международна конференция, като заяви, че сърцето на корупцията всъщност е в политическата корупция или в политическите партии, имайки предвид действията, които се предприемат по обезпечаване дейността на партиите и, разбира се, преди всичко предизборните кампании. Така, че от изключителна важност ще бъде ние да направим тази решителна крачка в Закона за политическите партии, с която, от една страна, да обезпечим нормално функциониране на партиите.
Но от друга страна, да осъществим един много сериозен контрол в държавата върху начина, по който се изразходват средствата от партиите, така че да не се допускат тези дарения, които обвързват партии, лидери и политически дейци с корпоративни и с частни интереси. По приемането и промените в този закон ще проличи доколко ние сме готови да направим тази решителна стъпка, въпреки че има изградени твърде големи негативни нагласи в обществото по отношение на политическите партии. Според мен тук г-н Маршал и не само той е заявявал че тази решителна крачка може да даде съответните резултати, не веднага, но ние ще почувстваме тези резултати в бъдеще, защото обвързването с корпоративни и частни интереси, действително води до корупционни действия. Още другата седмица се очакват срещи с френският експерт, който е точно по тази проблематика и се надявам тези срещи да ни помогнат в подготовката на този законопроект, след като са внесени 8 законопроекта за промяна на Закона за политическите партии, действително да направим една решителна крачка в тази посока, която ни е необходима.