"Разликата между малкия брой превозени товари от БДЖ и направените разходи за това се е погасявала с продажба на активите на железницата. Това повече няма да се случва - повече няма да се продават активите на БДЖ". Това заяви министърът на транспорта Николай Събев на пресконференция в Министерството на транспорта, на която беше представена новата реформа на железницата. Българската железница вече ще се казва Национална компания "БДЖ" като в нея се вливат "Холдинг БДЖ", БДЖ "Пътнически превози" и БДЖ "Товарни превози".
Министърът съобщи, че всяка една година от 2002 г. до момента БДЖ е на загуба. "Започваме реформата в БДЖ с натрупани загуби от общо 421 млн.лв.", заяви министърът. Той допълни, че приходите трябва да нарастват чрез увеличаване на пазарния дял и разходите трябва да се управляват много повече от ефективно.
Според министъра още през първите шест месеца от началото на реформата ще се види много ясна тенденция на намаляване на разходите и увеличаване на приходите.
Събев заяви, че още през 2022 г. железницата трябва да влезе на пазара на товарните превози сериозно. До края на 2023 г. ще имаме финансово здравословно състояние на БДЖ, каза министърът. Той се ангажира с разработването на пътна карта за поетапно реализиране на новата структурата на БДЖ, както и с подготвянето на петгодишни програми за устойчиво развитие и модернизация на БДЖ.
Йордан Мирчев, член на Съвета на директорите на Национална компания "БДЖ", чиято нова структура беше представена днес, информира, че годишният оборот на БДЖ "Товарни превози" в момента е между 6 и 7 млн.тона годишно, но за сметка на огромни разходи. Целта е да се стигне 10 млн.тона, посочи той. По думите му в момента БДЖ се намира на дъното във финансово и в технологично отношение. През последните 10-12 години управлението на БДЖ се е свеждало до изтичане на най-добрите специалисти от БДЖ в частни компании, някои от тях демонстративно изгонени, в продажба на локомотиви и на товарни вагони, каза Мирчев. Той посочи, че в настоящия момент БДЖ е силно зависима на пазара на транспортните услуги.
Основен аспект в реформата на БДЖ ще бъде увеличаване на пазарния дял на железницата, каквото условие е поставила и ЕК пред страната ни, посочи Мирчев. Той информира, че за държавите от ЕС средно този пазарен дял на железопътните превози е около 16-18 процента, а у нас той е четири пъти по-нисък. БДЖ трябва да се развива паралелно с останалите товарни превозвачи. В тази връзка започна мащабна трансформация на транспортните услуги, заяви Йордан Мирчев.
По отношение на зелените политики той каза, че БДЖ възпроизвежда 1,7 процента от вредните емисии в транспорта. Целта, по думите му, е минимум 72 процента от превозите на дълги разстояния по шосе да минат към железниците. Затова ЕК ще финансира модернизация на железопътната услуга у нас, допълни Мирчев. Той посочи, че в реформата в БДЖ е заложено и развитие на партньорството с НКЖИ по отношение на реализиране на нови интермодални технологии.
Министърът съобщи, че всяка една година от 2002 г. до момента БДЖ е на загуба. "Започваме реформата в БДЖ с натрупани загуби от общо 421 млн.лв.", заяви министърът. Той допълни, че приходите трябва да нарастват чрез увеличаване на пазарния дял и разходите трябва да се управляват много повече от ефективно.
Според министъра още през първите шест месеца от началото на реформата ще се види много ясна тенденция на намаляване на разходите и увеличаване на приходите.
Събев заяви, че още през 2022 г. железницата трябва да влезе на пазара на товарните превози сериозно. До края на 2023 г. ще имаме финансово здравословно състояние на БДЖ, каза министърът. Той се ангажира с разработването на пътна карта за поетапно реализиране на новата структурата на БДЖ, както и с подготвянето на петгодишни програми за устойчиво развитие и модернизация на БДЖ.
Йордан Мирчев, член на Съвета на директорите на Национална компания "БДЖ", чиято нова структура беше представена днес, информира, че годишният оборот на БДЖ "Товарни превози" в момента е между 6 и 7 млн.тона годишно, но за сметка на огромни разходи. Целта е да се стигне 10 млн.тона, посочи той. По думите му в момента БДЖ се намира на дъното във финансово и в технологично отношение. През последните 10-12 години управлението на БДЖ се е свеждало до изтичане на най-добрите специалисти от БДЖ в частни компании, някои от тях демонстративно изгонени, в продажба на локомотиви и на товарни вагони, каза Мирчев. Той посочи, че в настоящия момент БДЖ е силно зависима на пазара на транспортните услуги.
Основен аспект в реформата на БДЖ ще бъде увеличаване на пазарния дял на железницата, каквото условие е поставила и ЕК пред страната ни, посочи Мирчев. Той информира, че за държавите от ЕС средно този пазарен дял на железопътните превози е около 16-18 процента, а у нас той е четири пъти по-нисък. БДЖ трябва да се развива паралелно с останалите товарни превозвачи. В тази връзка започна мащабна трансформация на транспортните услуги, заяви Йордан Мирчев.
По отношение на зелените политики той каза, че БДЖ възпроизвежда 1,7 процента от вредните емисии в транспорта. Целта, по думите му, е минимум 72 процента от превозите на дълги разстояния по шосе да минат към железниците. Затова ЕК ще финансира модернизация на железопътната услуга у нас, допълни Мирчев. Той посочи, че в реформата в БДЖ е заложено и развитие на партньорството с НКЖИ по отношение на реализиране на нови интермодални технологии.