/ БГНЕС
Гъвкавата система, заложена в насоките за обучение в условия на пандемия, позволява през новата учебна година децата да учат по-дълго присъствено. За училищата с по-малко ученици и в по-малките селища, например, има различни варианти те да останат отворени в ситуации, в които миналата година са били затваряни. Това заяви министърът на образованието и науката проф. Николай Денков след среща с формални и неформални граждански сдружения на родители и учители днес. В дискусията, продължила близо два часа, участваха представители на 18 различни групи. Те изразиха разнопосочните настроения в обществото във връзка с противоепидемичните мерки в училищата и детските градини, присъственото и дистанционното обучение през предстоящата учебна година.

5 пъти се е увеличила заболеваемостта от COVID-19 при децата

„Обединихме се около това, че вирус има и трябва да има мерки. Различията са по въпроса какви да бъдат мерките“, обясни проф. Денков.

Участниците в срещата покриха целия спектър от мнения по темата: от отпор срещу всякакви мерки и определяне на изискванията за маски и доброволно тестване като насилие над децата до искания за стриктен контрол по спазването на мерките, по-висок процент ваксинирани учители и тийнейджъри и задължително тестване на неваксинираните.

Удължават част от COVID мерките (ЗАПОВЕД)

Представителите на родителските и учителските групи са единодушни, че предпазните мерки трябва да са комплексни и да се прилагат във всички сфери на живота и от цялото общество, а не само в образователната система. Присъстващите поискаха родителите да имат право на избор между присъствено и дистанционно обучение за своите деца. Проф. Денков помоли участниците в дискусията да представят писмено своите становища, за да бъдат обсъдени в детайли.

„В дискусия с Министерството на здравеопазването ще търсим разумния баланс, така че да осигурим максимално продължително присъствено обучение при минимален риск за здравето на децата и учителите“, подчерта министърът.

Той допусна възможност публикуваните вече насоки за детските градини и училищата да претърпят промени. При всички случаи окончателните варианти ще бъдат публикувани преди началото на учебната година.

Денков: Повечето деца не могат да си позволят електронно обучение

"Децата не трябва да бъдат тези, които да поемат основния удар за снижаване на броя на болните в страната", каза междувременно министърът по време на заседание на парламентарната Комисия по здравеопазване.

"Нашата цел е да осигурим максимално присъствено обучение с минимален риск за учителите, защото без тях обучение няма", допълни той.

Министър Денков посочи още, че сред родителите е чувствителна темата за мерките, които се взимат в училищата спрямо мерките в страната.

Друг деликатен момент, според министър Денков, е тестването на децата. "Водим разговори за осигуряване на щадящи тестове, увери той. По думите му, осигуряването на общото количество тестове за педагогическия, за непедагогическия персонал и за учениците изисква съществени финансови средства. Има разчетени средства, но те ще бъдат представени утре", каза проф. Денков.

На училищата се дава свобода на локално ниво да взимат решения, но в определени граници, добави министърът. По думите му, сега се интегрират информационните системи на МОН и на МЗ, за да има постоянна информация за заболели и контактни във всяко училище.