Тол таксите за масовите тежкотоварни превозни средства - с тегло между 3,5 т и 12 т, ще са от 3 до 7 ст. на километър, в зависимост от емисионния клас на превозното средство и класа на пътя.
Това предвижда приетото днес от Министерския съвет постановление за изменение на Тарифата за таксите, които се събират за преминаване и ползване на републиканската пътна мрежа. Близо 17 000 км от около 20 000 км републиканска пътна мрежа ще бъде безплатна за товарните автомобили над 3,5 тона.
Размерът на тол таксите е обвързан с екологичната категория на превозното средство, както и с класа на пътя, за който ще се дължи - автомагистрали и първи клас. Стойността ще се изчислява на изминат километър като всяко навлизане в тол сегмент ще се приема за пълното му изминаване, уточняват от Министерски съвет.
Товарните автомобили с тегло между 3,5 т и 12 т и с най-високите еко класове Евро V, Евро VI или EEV ще плащат по 3 ст. на километър на автомагистрала и 4 ст. на километър за първокласните пътища. За тези с емисионен клас Евро III или Евро IV тарифата ще е 4 ст. на километър за автомагистрала и 5 ст. на километър за първи клас пътища, а за тези с най-ниската екокатегория — клас Евро 0, I или II —6 ст. и 7 ст. на километър, съответно за автомагистрала и първи клас пътища.
Тежкотоварните автомобили с тегло над 12 т и с две или три оси ще плащат в зависимост от емисионния си клас между 6 ст. и 11 ст. на километър за автомагистрали и между 5 ст. и 10 ст. на километър - за първи клас пътища.
Камионите с тегло над 12 тона, с четири и повече оси ще плащат в зависимост от емисионния си клас между 11 ст. и 20 ст. на километър за автомагистрала и между 10 ст. и 19 ст. - за първи клас пътища.
Автобусите с тегло до 12 тона, с емисионен клас Евро V, Евро VI или EEV ще плащат 1 ст. за автомагистрала и първи клас пътища, а тези с емисионен клас Евро IV, Евро III, Евро II, Евро I или Евро 0 - 2 ст. на километър за автомагистрали и първи клас пътища.
Тарифата за автобусите над 12 тона ще е от 2 ст. до 4 ст. на километър за автомагистралите в зависимост от екокатегорията. За първокласните пътища автобусите над 12 тона с екокатегория Евро V, Евро VI или EEV ще плащат по 1 ст. на километър, а с емисионен клас Евро IV, Евро III, Евро II, Евро I или Евро 0 - 2 ст. на километър.
За ползване на платената пътна инфраструктура от пътни превозни средства с тегло над 3,5 т, използващи като единствен източник алтернативни горива, тол таксата ще е в размер на 50 на сто от стойността, определена за съответния вид автомобили и за категория ЕВРО VI, EEV.
Общата дължина на пътищата, за които тежкотоварните превозни средства над 3,5 тона ще плащат тол такси при стартирането на системата от 1 март 2020 г., е 3 115 км. Това са 803 км автомагистрали и 2 312 км пътища първи клас.
За 2 935 км пътища втори клас ставката ще е нулева. Те остават в обхвата на тол системата, тъй като за тях е установено преминаване на не по-малко от 600 тежкотоварни автомобила средно дневно.
От обхвата на тол системата са изключени още участъци в лошо експлоатационно състояние, както и 12 171 км третокласни пътища.
Тол сегментите са над 5 800 броя. Най-дългият платен участък е по магистрала „Марица“ с дължина от почти 24 км – между село Крепост и отбивката за град Харманли. Най-късият тол сегмент в платения обхват е малко над 150 м в района на област Шумен. Най-новият участък е отсечката Ябланица – Боаза на автомагистрала „Хемус“, която беше пусната в експлоатация през октомври 2019 г.
Това предвижда приетото днес от Министерския съвет постановление за изменение на Тарифата за таксите, които се събират за преминаване и ползване на републиканската пътна мрежа. Близо 17 000 км от около 20 000 км републиканска пътна мрежа ще бъде безплатна за товарните автомобили над 3,5 тона.
Размерът на тол таксите е обвързан с екологичната категория на превозното средство, както и с класа на пътя, за който ще се дължи - автомагистрали и първи клас. Стойността ще се изчислява на изминат километър като всяко навлизане в тол сегмент ще се приема за пълното му изминаване, уточняват от Министерски съвет.
Товарните автомобили с тегло между 3,5 т и 12 т и с най-високите еко класове Евро V, Евро VI или EEV ще плащат по 3 ст. на километър на автомагистрала и 4 ст. на километър за първокласните пътища. За тези с емисионен клас Евро III или Евро IV тарифата ще е 4 ст. на километър за автомагистрала и 5 ст. на километър за първи клас пътища, а за тези с най-ниската екокатегория — клас Евро 0, I или II —6 ст. и 7 ст. на километър, съответно за автомагистрала и първи клас пътища.
Тежкотоварните автомобили с тегло над 12 т и с две или три оси ще плащат в зависимост от емисионния си клас между 6 ст. и 11 ст. на километър за автомагистрали и между 5 ст. и 10 ст. на километър - за първи клас пътища.
Камионите с тегло над 12 тона, с четири и повече оси ще плащат в зависимост от емисионния си клас между 11 ст. и 20 ст. на километър за автомагистрала и между 10 ст. и 19 ст. - за първи клас пътища.
Автобусите с тегло до 12 тона, с емисионен клас Евро V, Евро VI или EEV ще плащат 1 ст. за автомагистрала и първи клас пътища, а тези с емисионен клас Евро IV, Евро III, Евро II, Евро I или Евро 0 - 2 ст. на километър за автомагистрали и първи клас пътища.
Тарифата за автобусите над 12 тона ще е от 2 ст. до 4 ст. на километър за автомагистралите в зависимост от екокатегорията. За първокласните пътища автобусите над 12 тона с екокатегория Евро V, Евро VI или EEV ще плащат по 1 ст. на километър, а с емисионен клас Евро IV, Евро III, Евро II, Евро I или Евро 0 - 2 ст. на километър.
За ползване на платената пътна инфраструктура от пътни превозни средства с тегло над 3,5 т, използващи като единствен източник алтернативни горива, тол таксата ще е в размер на 50 на сто от стойността, определена за съответния вид автомобили и за категория ЕВРО VI, EEV.
Общата дължина на пътищата, за които тежкотоварните превозни средства над 3,5 тона ще плащат тол такси при стартирането на системата от 1 март 2020 г., е 3 115 км. Това са 803 км автомагистрали и 2 312 км пътища първи клас.
За 2 935 км пътища втори клас ставката ще е нулева. Те остават в обхвата на тол системата, тъй като за тях е установено преминаване на не по-малко от 600 тежкотоварни автомобила средно дневно.
От обхвата на тол системата са изключени още участъци в лошо експлоатационно състояние, както и 12 171 км третокласни пътища.
Тол сегментите са над 5 800 броя. Най-дългият платен участък е по магистрала „Марица“ с дължина от почти 24 км – между село Крепост и отбивката за град Харманли. Най-късият тол сегмент в платения обхват е малко над 150 м в района на област Шумен. Най-новият участък е отсечката Ябланица – Боаза на автомагистрала „Хемус“, която беше пусната в експлоатация през октомври 2019 г.