Кой пръв скочи срещу идеята държавата да си направи собствена компания за горива и да разкрие поне стотина държавни бензиностанции? Ами, естествено, онзи, който продаде преди години държавната "Петрол". Тук няма никаква изненада. Иде реч за приватизатор номер едно Иван Костов, който вече остро разкритикува предложението на финансовия министър.
Министерството на финансите предлага създаването на държавни бензиностанции
Преди да чуем заплахите му, че Брюксел няма да ни разреши държавни бензиностанции, защото нарушаваме правилата за конкуренция на свободния пазар, нека да се върнем към фактите. Годината е 1999, когато правителството на Костов продава мажоритарния пакет акции от 85-годишната компания след двегодишни напъни да я разпарчатоса. Ако пък Костов не беше продал тогавашната "Петрол", сега нямаше да се налага държавата да строи наново бензиностанции, защото държавни такива имаше безброй, включително и складови бази.
Ами "Лукойл" кой хариза в същата ударна, приватизационна 1999 година? Пак Костовото правителство - 58% от "Нефтохим" отидоха в ръцете на частния монопол.
Няма логика да очакваме именно този, който е разпродал и раздал на концесии всичко държавно в енергетиката, ведно с неизгодните 30-годишни договори за "Мариците", ведно с първите стъпки за затварянето на реакторите в "Козлодуй" и раздържавяването на Енергото, сега да ръкопляска на решението на държавата да отвори държавни бензиностанции.
Най-малкото е налице сблъсък с идеите му за пълно отсъствие на държавата от жизненоважните сектори в икономиката. Плодовете ги берем днес, цените на тока са космически в страната ни, която беше топ енергиен лидер на Балканите. И дори да е вярно, че 250 милиона лева ще отидат за изпълнението на задачата да си отворим държавна компания за горива, то инструментът в ръцете на държавата е достатъчно мощен, така че да осигури на гражданите си и на бизнеса горива на реални и по-ниски цени. Ползата ще е в пъти по-голяма от инвестицията от бюджета, дори можем да предвидим, че едно такова предприятие ще е повече от печелившо, защото опашките на тези бензиностанции ще са много по-големи. Така не само хората ще са доволни, но и държавата ще има резервен ход при ситуация на криза, каквато току-що отмина.
КРИБ подкрепи да има „Държавна петролна компания“, Домусчиев приветства края на монопола
Видя се, че само с молби и апели към монополисти за национално отговорно мислене в пандемията не става, защото приоритетът им е печалбата. И ако в друг момент разпищолването на цените по бензиностанциите при световен тренд на поевтиняване на петрола у нас водеше до протести, то в условията на кризата сега и след 30%-ното намаление на цените на природния газ със задна дата, вече е въпрос на оцеляване.
Така че, няма никаква национализация на пазара на горивата - има обеца на ухото за следващата криза и опит на държавата да хване юздите, а не да пада на колене пред монопола.
Министерството на финансите предлага създаването на държавни бензиностанции
Преди да чуем заплахите му, че Брюксел няма да ни разреши държавни бензиностанции, защото нарушаваме правилата за конкуренция на свободния пазар, нека да се върнем към фактите. Годината е 1999, когато правителството на Костов продава мажоритарния пакет акции от 85-годишната компания след двегодишни напъни да я разпарчатоса. Ако пък Костов не беше продал тогавашната "Петрол", сега нямаше да се налага държавата да строи наново бензиностанции, защото държавни такива имаше безброй, включително и складови бази.
Ами "Лукойл" кой хариза в същата ударна, приватизационна 1999 година? Пак Костовото правителство - 58% от "Нефтохим" отидоха в ръцете на частния монопол.
Няма логика да очакваме именно този, който е разпродал и раздал на концесии всичко държавно в енергетиката, ведно с неизгодните 30-годишни договори за "Мариците", ведно с първите стъпки за затварянето на реакторите в "Козлодуй" и раздържавяването на Енергото, сега да ръкопляска на решението на държавата да отвори държавни бензиностанции.
Най-малкото е налице сблъсък с идеите му за пълно отсъствие на държавата от жизненоважните сектори в икономиката. Плодовете ги берем днес, цените на тока са космически в страната ни, която беше топ енергиен лидер на Балканите. И дори да е вярно, че 250 милиона лева ще отидат за изпълнението на задачата да си отворим държавна компания за горива, то инструментът в ръцете на държавата е достатъчно мощен, така че да осигури на гражданите си и на бизнеса горива на реални и по-ниски цени. Ползата ще е в пъти по-голяма от инвестицията от бюджета, дори можем да предвидим, че едно такова предприятие ще е повече от печелившо, защото опашките на тези бензиностанции ще са много по-големи. Така не само хората ще са доволни, но и държавата ще има резервен ход при ситуация на криза, каквато току-що отмина.
КРИБ подкрепи да има „Държавна петролна компания“, Домусчиев приветства края на монопола
Видя се, че само с молби и апели към монополисти за национално отговорно мислене в пандемията не става, защото приоритетът им е печалбата. И ако в друг момент разпищолването на цените по бензиностанциите при световен тренд на поевтиняване на петрола у нас водеше до протести, то в условията на кризата сега и след 30%-ното намаление на цените на природния газ със задна дата, вече е въпрос на оцеляване.
Така че, няма никаква национализация на пазара на горивата - има обеца на ухото за следващата криза и опит на държавата да хване юздите, а не да пада на колене пред монопола.