По второкласните и третокласни пътища трябва да може да се минава и без винетка. Достатъчно средства за поддръжка на пътната мрежа могат да се събират и само от такси за използване на магистралите и евентуално - първокласните пътища, смята експертът по тол-системи Борис Марков.
Той уточни, че само в България, Румъния и Молдова винетката е за цялата пътна мрежа, а в останалите европейски страни не се плаща за минаването по втори и трети клас пътища.
Винетката може да поскъпне пак през 2017 г.
Винетките и тол-таксите не трябва да са за цялата пътна мрежа, смята Борис Марков, който е част от компания за изграждане на тол-системи. По думите му само в България, Румъния и Молдова винетките покриват 100% от пътищата. А няма друга страна в света, в която тол-таксите да се отнасят и за второкласни и третокласни участъци.
"Покритието на българската система е цялата републиканска пътна мрежа. Подобно покритие има само в България, Румъния и Молдова. Ако се върнем в границите на ЕС - това са само България и Румъния. Като Румъния не предвижда въвеждане на тол-такси. При всички останали държави повече от 50% от инфраструктурата е свободна от винетки. Те може да са по-скъпи в дадени държави, но винетки се изискват само върху 5-10-15% от пътищата", добави той.
Новите винетки - по-красиви и с повече защита (СНИМКИ)
Марков е категоричен, че ако тол-системата за таксуване на тежкотоварен трафик е върху 100% от пътната мрежа, разходите за контрол и проверка на автомобилите ще бъдат прекалено големи. А милионите за поддръжка на пътищата могат да бъдат набавени и само от магистрали и първокласни пътища:
"Отговорно заявявам, че в България при таксуване само на тежкотоварни автомобили, само върху магистрали, както и винетки само върху магистрали и първи клас пътища, сумата, поставена като цел, може да бъде събрана. Не откриваме логика другите пътища да са таксувани. Какъв е изборът пред българското правителство - да обяви пред гражданите, че ще таксува само магистрали и ще събере сумата "Х", или ще таксува всички пътища и отново ще събере сумата "Х", че дори и по-малко - заради големите разходи".
Не съществува възможност международният тежкотоварен трафик да избере малките пътища вместо магистралите, смята Марков. Според него обаче безплатното движение по второкласни и третокласни пътища ще бъде в подкрепа на местния бизнес.