Министерският съвет одобри промени в Закона за съдебната власт. Целта е укрепване на ролята на Инспектората към ВСС за превенция и противодействие на корупцията в съдебната власт.
Следователите подкрепиха Борислав Сарафов за втори мандат
Мярката предвижда прецизиране на правомощията и укрепване на институционалния капацитет на Инспектората към ВСС, включително чрез преразглеждане на етичните насоки за поведение на магистратите и обобщаване на добрите и лоши практики в спазването на етичните правила в сътрудничество с Висшия съдебен съвет и в съответствие с относимите международни и европейски стандарти.
В Националния план за възстановяване и устойчивост изрично е уточнено, че предвидените мерки няма да доведат до разширяване на дисциплинарните правомощия на Инспектората и преди въвеждането им ще бъдат консултирани с Венецианската комисия към Съвета на Европа.
Конкретно предлаганите със законопроекта изменения са няколко.
Въвежда се изрично правомощие в едномесечен срок от влизането в сила на закона двете колегии на ВСС поотделно да приемат Кодекс за етично поведение на българските съдии и Кодекс за етично поведение на българските прокурори и следователи. В действащата редакция на закона подобно правомощие не е регламентирано, а въвеждането му укрепва независимостта на всяка от колегиите да приема самостоятелно решение по въпроси от своята компетентност. Доколкото има общи изисквания, валидни и за двата кодекса, със законопроекта се предвижда пленумът на ВСС по предложение на съответната колегия да одобрява Кодекс за етично поведение на българските съдии, съответно Кодекс за етично поведение на българските прокурори и следователи. Предвижда се пленумът на Висшия съдебен съвет да приема решения по внесените предложения от двете колегии в 14-дневен срок.
В изпълнение на заложената мярка по НПВУ се допълват правомощията на Инспектората към Висшия съдебен съвет (ИВСС), а именно: съвместно с комисиите по професионална етика към двете колегии на ВСС ежегодно да обобщава добрите и лошите практики по спазването на етичните правила, като ИВСС предоставя информацията на колегиите; въз основа и на този преглед Инспекторатът ще може да прави предложения пред съответната колегия на ВСС за изменение и допълнение на кодекса за етично поведение. Във връзка с правомощието на Инспектората да анализира и обобщава делата, по които има влязъл в сила съдебен акт, както и приключилите преписки и дела на прокурорите и следователите, се предвижда приемането на процедура за редовно отчитане и публикуване на резултатите от анализа и обобщението на приключените дела, както и приемане на образец за докладване на приключилите дела в законоустановените срокове след съгласуване с ВСС.
КС: Недопустимо е да се спира дейността на Инспектората към ВСС поради изтичане на мандата
Като отделно правомощие на Инспектората е изведено организирането и провеждането на антикорупционни обучения, обучения за укрепване на почтеността и независимостта на съдиите, прокурорите и следователите и конфликт на интереси. С оглед постигането на яснота е предвидено създаването на отделна разпоредба, е която изрично се урежда, че предвидената обучителна дейност на ИВСС ще се провежда независимо от обученията, осъществявани от Националния институт на правосъдието.
Следователите подкрепиха Борислав Сарафов за втори мандат
Мярката предвижда прецизиране на правомощията и укрепване на институционалния капацитет на Инспектората към ВСС, включително чрез преразглеждане на етичните насоки за поведение на магистратите и обобщаване на добрите и лоши практики в спазването на етичните правила в сътрудничество с Висшия съдебен съвет и в съответствие с относимите международни и европейски стандарти.
В Националния план за възстановяване и устойчивост изрично е уточнено, че предвидените мерки няма да доведат до разширяване на дисциплинарните правомощия на Инспектората и преди въвеждането им ще бъдат консултирани с Венецианската комисия към Съвета на Европа.
Конкретно предлаганите със законопроекта изменения са няколко.
Въвежда се изрично правомощие в едномесечен срок от влизането в сила на закона двете колегии на ВСС поотделно да приемат Кодекс за етично поведение на българските съдии и Кодекс за етично поведение на българските прокурори и следователи. В действащата редакция на закона подобно правомощие не е регламентирано, а въвеждането му укрепва независимостта на всяка от колегиите да приема самостоятелно решение по въпроси от своята компетентност. Доколкото има общи изисквания, валидни и за двата кодекса, със законопроекта се предвижда пленумът на ВСС по предложение на съответната колегия да одобрява Кодекс за етично поведение на българските съдии, съответно Кодекс за етично поведение на българските прокурори и следователи. Предвижда се пленумът на Висшия съдебен съвет да приема решения по внесените предложения от двете колегии в 14-дневен срок.
В изпълнение на заложената мярка по НПВУ се допълват правомощията на Инспектората към Висшия съдебен съвет (ИВСС), а именно: съвместно с комисиите по професионална етика към двете колегии на ВСС ежегодно да обобщава добрите и лошите практики по спазването на етичните правила, като ИВСС предоставя информацията на колегиите; въз основа и на този преглед Инспекторатът ще може да прави предложения пред съответната колегия на ВСС за изменение и допълнение на кодекса за етично поведение. Във връзка с правомощието на Инспектората да анализира и обобщава делата, по които има влязъл в сила съдебен акт, както и приключилите преписки и дела на прокурорите и следователите, се предвижда приемането на процедура за редовно отчитане и публикуване на резултатите от анализа и обобщението на приключените дела, както и приемане на образец за докладване на приключилите дела в законоустановените срокове след съгласуване с ВСС.
КС: Недопустимо е да се спира дейността на Инспектората към ВСС поради изтичане на мандата
Като отделно правомощие на Инспектората е изведено организирането и провеждането на антикорупционни обучения, обучения за укрепване на почтеността и независимостта на съдиите, прокурорите и следователите и конфликт на интереси. С оглед постигането на яснота е предвидено създаването на отделна разпоредба, е която изрично се урежда, че предвидената обучителна дейност на ИВСС ще се провежда независимо от обученията, осъществявани от Националния институт на правосъдието.