/ iStock/Getty Images
Българският учител е подложен на сериозен стрес, който води до доста голямо изхабяване, сочат предварителните данни от първото национално представително проучване за диагностика на синдрома на прегаряне (бърнаут) при педагогическите специалисти у нас. На първо място като стресов фактор при 9 от 10 учители е прекомерното административно натоварване, следван от агресията и апатията сред децата, съобщи за "Труд" д-р Юлиян Петров, пред­седател на синдикат "Образование".

КНСБ: 50% от болничните листове у нас се дължат на синдрома „бърнаут“

Проучването досега е обхванало 3000 педагози от всички области на страната и от всякакви възрасти. То е по идея на синдиката, Министерството на образованието и науката и Пловдивския университет.

Факторите, които водят до хроничен стрес са и часовете извънреден труд - над 60 на седмица, лошата комуникация с институции и родители, както и бързата промяна на нормативната база, отчитат от синдиката.

Българските родители искат повече дисциплина в училище, сочи изследване

Оказва се и че на 8 от 10 учители действа много негативно агресията на някои ученици.

"Ако 50% е агресията, 50% при този стресов фактор е и апатията на останалата част от учениците. Да, те стоят в клас, да, те присъстват, но липсват резултати. Тази апатия е придобита от статукво, което години наред е спомагало за развитието на този стресов фактор", тълкува предварителните резултати Петров.

Учителите често работят над нормата от 40 часа

По думите му, ако отворим скоба, можем да видим как немалко партньори на образователната система вървят с мантрата, че едва ли не училището трябва да бъде много, много забавно, интересно и между другото нещо да научават учениците.

В същото време обаче арсеналът на учителите за въздействие е безкрайно ограничен.

"Един от другите действащи стресори, може би в порядъка 65%, е че имаме много трудно партниране с българските родители. Те по някакъв начин са се съгласили и са уведомени за училищния правилник, но много често самите те способстват за нарушения на този правилник. Те или не мотивират децата си, или не ги задължават да изпълняват правилника, а още по-лошо – по някакъв начин се намесват, дават съвети и предложения, за които нямат капацитет, няма образование, пишат най-различни жалби, сигнали, а това влияе като огромен стрес на учителите и директорите", отчита още председателят на синдикат "Образование".



 
 
в. Труд