Около 1000 камиона се включиха в националния протест на превозвачите в страната срещу високата цена на дизеловото гориво. Повече от 60 товарни автомобила се събраха на предупредителен протест на входа на София в посока „Врана”. Превозвачите са категорични, че няма да влизат в столицата, за да не пречат на движението.
Според Димитър Николов, съпредседател на Конфедерацията на съюзите в автомобилния транспорт, доскоро българският автомобилен бизнес е конкурирал европейския, но високите цени на горивата са променили това.
Столична община е разрешила протестни действия само до входа на града. Стачкуващите обещаха, че няма да влизат в столицата, за да не затрудняват движението. Протестът се организира от инициативен комитет, който не е част от конфедерацията на автомобилния транспорт.
Красимир Лалов от конфедерацията подчерта, че акцията е предупредителна – ако държавата не изпълни исканията на превозвачите за намаляване на акцизите върху горивата, те до дни ще мобилизират целия си ресурс в страната. Според Лалов, ако има по-голям протест след няколко дни, той няма да пречи на движението в София, но може да блокира трафика при границите с Румъния и Гърция. Той съобщи, че двете съседни страни са обещали пълно съдействие на колегите си от България и когато окончателно се обяви големия протест, те ще блокират граничните постове.
Превозвачите ще изчакат работната група от Министерството на транспорта и Министерството на финансите да изготви анализ на цените на дизела в България и в Европейския съюз. Според Лалов бензинът у нас вече е по-евтин от дизела. Нафтата в момента се продава за около 2,50 лева за литър. Шофьорите твърдят, че тя трябва да струва не повече от 2 лева, най-много до 2,30 лева. Организаторът на акцията Антон Костадинов заяви, че превозвачите ще фалират, ако не им бъде върнат процент от събраните вече акцизи. Според Димитър Николов от Конфедерацията на съюзите в автомобилния транспорт адекватното решение е на селскостопанските производители в България да се върне 50% от акциза.
След поведената вчера среща с министрите Петър Мутафчиев и Пламен Орешарски от конфедерацията се съгласиха да отложат протестните действия с няколко дни. Министър Мутафчиев обеща, че ще бъде създадена работна група, която да изготви анализ за цените на дизеловото гориво в България и в Европейския съюз. Според превозвачите дизелът у нас е по-скъп от този в други европейски страни. Транспортните организации настояват държавата да овладее поскъпването на горивата и да намали акцизите за превозвачите.Освен в София протестни акции срещу скъпия дизел има в още 38 български населени места.
Около 50 товарни автомобила от Сливен са на протест срещу високата цена на дизеловото гориво. От „Дамарски мост” те ще преминат на бавен ход по бул. „Бургаско шосе”, покрай жп гарата и ще спрат на пътен възел „Детелината” на входа на града. Това съобщи за Дарик координаторът на превозвачите в града Данаил Господинов. Протестът е разрешен от общината и полицията. Превозвачите се обявяват и против високите винетни такси и данъци. Протестните действия ще продължат по същия маршрут и утре, уточни Господинов и увери, че колоната няма да пречи на трафика.
Около 50 тежкотоварни автомобили започнаха протестния си поход в Габрово. Те се движат по предварително изготвен маршрут, водени от пилотен автомобил. Протестното шествие тръгна от Паркинга срещу Пожарната служба, преминава през центъра на Габрово, кв. „Бичкиня”, околовръстното шосе, село Донино и обратно. Камионите ще обикалят по трасето с ниска скорост до 18 часа. Организираният протест ще се провежда до сряда.
Около 50 камиона и леки коли от Русе участват в националния протест срещу високите цени на горивата. Шествието на превозвачите тръгна от Дунав мост. Колоната пътува за Бяла, като няма да препречва пътя, но ще се движи бавно, с около 20 километра в час. Крайната точка е разклона за Иваново, където превозните средства ще стигнат около 14 часа. След това ще тръгнат със същата скорост обратно към Русе. От полицията съветват останалите участниците в движението да се движат по обходния маршрут Средна кула – Басарбово - Иваново.
Около 27 фирми от Търговище и областта се включиха в днешното протестно шествие срещу скъпите горива и акцизи. Около 40 тежкотоварни автомобила тръгнаха сутринта от кръговото кръстовище до ТЕРЕМ в посока Омуртаг.
В Плевен протестират 30 представители на транспортните фирми. Шофьорите тръгнаха от околовръстния път до село Гривица в посока детелината при село Ясен. Протестиращите ще изминат този маршрут три пъти в знак на недоволство от скока на акциза за дизелово гориво и некоректното отношение към българските фирми на територията на Унгария. Те ще протестират и през следващите два дни.
70 автомобила участват в протестното шествие на превозвачите във Велико Търново. Товарни коли от Стражица, Полски Тръмбеш, Горна Оряховица, Лясковец и Свищов се присъединиха към протестиращите в старата столица. Товарните автомобили потеглиха на протестното си шествие от входа на града в посока Варна.
До дни ще бъде учредена браншова организация на малките и средни фирми в товарния автомобилен транспорт, съобщи Милен Баев от регионалния стачен комитет на протестиращите превозвачи от Добрич. Очаква се към бъдещото сдружение да се присъединят и превозвачи на пътници. 60 шофьори на тежкотоварни автомобила от Добрич се включиха в националния протест на превозвачите. Камионите се движиха бавно по пътя Добрич - Варна, в посока село Стожер и обратно. Протестът образува задръствания и колони от леки автомобили по трасето. „Инциденти нямаше, хората проявиха разбиране”, увери Милен Баев. За вторник се предвиждат същите действия. По данни на Баев в Добрич има около 70 превозвачески фирми.
Около 100 товарни автомобила от различни фирми от Бургас и региона се събраха днес на предупредителен протест срещу високите акцизи на горивата. Превозвачите искат още намаляване и на винетните такси и ограничаване на нелоялната конкуренция от страна на големите фирми. С над 2 500 лева разходи за возило започва всяка година за собствениците на фирми. В тази сума влизат винетките - 1 050 лева, данъкът на автомобилите - 1 500 лева, “Гражданска отговорност”, “Каско” и лизинг за изплащане на новите коли, оплакаха се собствениците на фирми. Превозвачите обвиняват държавата в безотговорност и лошо отношение към превозвачите, тъй като пътищата в страната са в много лошо състояние и няма достатъчно паркинги за почивка на шофьорите.
В звуковия файл чуйте репортажа на Гергана Тодорова от протеста в София