Янко Янев, отговарящ управлението на ядрените знания в Международната агенция за атомна енергия в интервю за предаването „Портфейл” по Дарик
Как ще коментирате отсрочката за 3 и 4 блок за АЕЦ "Козлодуй"? Това поставя въпроса каква е политиката, която трябва да следваме. Ситуацията е деликатна.
В момента отговарям за управление на ядрените знания в агенцията. Аз може би съм един от хората, които имам най-устойчиво отношение към този въпрос. Какво имам предвид? За мен не е чак толкова важно какво е решил вчера Европейският парламент или как ще го разглежда. По-интересното е друго - дали в света, или дали в България, или в Европа има правилно отношение към атомната енергетика.
И ако АЕЦ "Козлодуй" или ако 3 и 4 блок са блокове, които отговарят на определени изисквания, въпросът за безопасността трябва много внимателно да бъде обсъждан. Но това, което е ясно в момента, е, че те са не по-лоши от редица други, които работят в момента. Ако това е така, ако това е така, защо едните ще работят, а другите няма да работят. Ето тук е проблемът.
Защо Европейският парламент, защо не се бил съгласил с оценките за безопасност. Защото той не е компетентен да решава тези въпроси. Те съвършено правилно казват: този въпрос ние не можем да го потвърждаваме, защото ние нямаме тази компетентност да решаваме проблеми за безопасност. Има си специализирани органи. Тези специализирани органи казаха, че АЕЦ "Козлодуй" по всички параметри е еквивалентна, или не по-лоша от онова, което работи в Испания или във Франция, ако щете, или еди-къде си от същото поколение.
Една нова партньорска проверка. . .
И дотогава, докато централи от този тип, от същото поколение реактори имат сравнима безопасност, аз считам, че към нас отношението е чист апартейд. И ето това е, което трябва да се види. Защо едни реактори ще ги затваряме, а други, които са от същото поколение, с приблизително същата безопасност ще продължат да работят.
Ако това е акцентът, как може, каква политика трябва да провеждаме?
Каква политика трябва да провеждаме ли? Ами, ние трябва да провеждаме политиката, която всеки един нормален човек, всеки един човек, който мисли логично, провежда - да защитава интереса си и преди всичко да поддържа изключително високо равнище на подготовка на персонала, на техническо състояние на съоръженията.
Аз някак си не обичам думите „ние сме напълно безопасни”. Няма такива в света, които са напълно безопасни. Но трябва да поддържаме всичко в такова състояние, че да можем да експлоатираме централата в състояние, което по никакъв начин не може да доведе до какъвто и да било инцидент.
И в момента например поведението и работата на АЕЦ "Козлодуй" се наблюдават сигурно под лупа. Затова трябва да се вложат всички усилия там всичко да бъде в най-добрия му вид.
Това от една страна. Но от друга страна, новата енергийна ситуация в Европа и Балканите, каква е българската кауза там?
Енергийната ситуация в Европа е такава, каквато е в много части на света. Енергийното потребление расте. За съжаление инвестициите в нови енергийни мощности не са особено големи и това го спомена в своя доклад Международната агенция по енергетика. Те са даже критично малки и създават доста тревоги в редица страни.
Преди няколко дни имаше среща на министрите на финансите на Г-20 в Австралия. Заседаваше се министри на финансите, министри на външните работи в Брюксел. Проблемът с енергийната сигурност е един от ключовите проблеми на съвремието.
И ако има някаква логика в това съоръжения, които могат да произвеждат енергия, да се затварят и ние да лишаваме обществото от енергия, след което да харчим други пари за преждевременно закриване на това, на същите тези съоръжения. . . Аз мисля, че европейците, в крайна сметка европейският избирател има малко мозък в главата си, за да помисли. Защото, когато говорим за политиците - политиците трябва да изразяват мнението на хората в Европа. Ако те са съгласни да плащат по два или по три пъти за нещо, което е безсмислено, неразумно.
Много ми хареса изказването на финландския депутат, който казва: ние докога ще седим и ще се занимаваме с някаква глупост такава, която няма никаква логика - нито финансова, нито икономическа, ако щете, нито логика по отношение на безопасност. Ето тук е според мен проблемът, не да поддържаме, а просто да търсим логиката и разума в цялата тази работа като страна от ЕС.