Метрото и нови пътни артерии разтоварват трафика в София
Метрото и нови пътни артерии разтоварват трафика в София / снимки: Sofia Photo Agency, Юлиана Николова

Довършване на първия участък на метрото до квартал „Младост” и летището в следващите две-три години и изграждане на втория метродиаметър от надлез „Надежда” до местността Кръста на булевард „Черни връх” в периода от 2008 до 2011 г са сред основните проекти в програмата на Столичната община за облекчаване и контрол на трафика.

Въвеждане на такса за влизане с автомобил в центъра на града ще има, само когато на хората се предложат алтернативи, подчерта кметът на столицата Бойко Борисов.

Главният архитект на столицата Петър Диков посочи рязкото увеличение на автомобилите в София, драстичното изоставане на инфраструктурата на фона на развитието на града, ръста на приходящи само за през деня коли от близките на столицата градове, неадекватното развитие на градския транспорт и забавянето в строежа на метрото сред основните причини за натовареното движение. Той каза категорично, че в следващите пет години ще бъдат изградени нови 20 км от подземната железница. За сравнение той подчерта, че догодина метрото чества 30 години от първата си копка, а са построени само 8 км трасе.

В програмата на общината е заложено довършване на метрото до квартал „Младост” през 2009 година и след това продължение към летището. Догодина пък се очаква да започне изграждането на втория метродиаметър от надлез „Надежда” до местността "Кръста" на булевард "Черни връх", който трябва да е готов през 2011 година. Освен това по Ломско шосе ще се изгради връзка между метростанцията в „Обеля” с тази при надлез „Надежда”.

Сред мерките за намаляване на трафика са изграждане на безплатни паркинги до периферните метростанции и ползването оттам на велосипеди за придвижване до центъра; развитие на трамвайните трасета, включително изграждане на нови като предвиденото по булевард "Тодор Каблешков", което да свързва "Овча купел" с "Дружба", а третият лъч на метрото да се изведе чрез високоскоростен трамвай от Ботевградско шосе през центъра до булевард "Борис ІІІ".

Освен това се предвижда в края на мандата да бъдат напълно свързани Южната и Северната дъги на Околовръстния път, да е готова магистрала "Люлин", пътят - дубльор на Княжевско шосе, както и такъв на Цариградско шосе, да са изгрпадени пробивите "Данаил Николаев", "Пенчо Славейков", Източна тангента и други. Столичният управник подчерта, че основният проблем за забавянията в строежа на нови пътища и пробиви е в съдебните дела по отчуждителни процедури, заради което е потърсил съдействие от строителния министър Асен Гагаузов, който да лобира за промяна в Министерския съвет.

През следващата година се очаква да заработи общинската Агенция по трафика и да се изгради единен център за контрол на движението. Сред основните мерки за облекчаване на движението е посочено развитието на велосипедното придвижване. На въпрос на Дарик ще даде ли личен пример, като слезе от колата и се качи на колело, столичният кмет отвърна "Като ми отпадне необходимостта от охрана не на колело, а направо ще тичам".

Дисциплината в паркирането и по-високи глоби за неправилно паркиране също са предвидени в програмата на общината за овладяване на задръстванията. Документът е на стойност 3 млрд. лева, като 1,2 млрд. лева ще осигури кметството. "Няма да имаме проблем за тази сума, дори ако промените в Закона за общинските бюджети останат същите и на второ четене", подчерта Борисов. Държавният ангажимент по програмата е в размер на 900 млн. лева, 700 млн. лева ще се търсят от еврофондовете, а 300 млн. лева от публично-частно партньорство.