Промените в Закона за автомобилните превози, които предвиждат от София и другите областни градове да има директни автобусни линии само до населените места най-малко с 30 000 жители, бяха приети на първо четене в парламентарната комисия по транспорт. След остър дебат между вносителите от министерството на транспорта и депутатите от опозицията, стана ясно, че някой от най-спорните текстове в закона могат да претърпят изменения.
От БСП обвиниха министерството на транспорта в лобизъм и защитаване на интересите на големите автобусни фирми. Транспортният министър Александър Цветков пък обясни, че новата транспорта схема ще защитава интересите и на големите, и на малките превозвачи. Сред най-оспорваните текстове в новия закон бе създаването от 2012 година на републиканска транспорта схема, която ще свърза големите градове с население поне 30 000 души, а конкурсите за тези линии ще се възлагат от транспортното министерство. Жителите на по-малките населени места трябва да разчитат на допълнителни линии, които местната власт ще възлага, ако сметне за необходимо. Срещу тази промяна категорично се обявиха Румен Тахоров и Петър Мутафчиев от БСП.
„Най-засегнати ще бъдат хората от малките населени места, защото те ще трябва да се прекачват от автобус на автобус, ще трябва да ходят от град на град, за да могат да стигнат до там, докъдето са тръгнали. Ще трябва да се редят по няколко пъти на опашки, не е сигурно дали за тях ще има билети по следващото направление, ще висят по автогарите”, каза Тахоров.
„Създава се впечатление, че в министерството искат да се издърпат определени, така че да се направи едно преразпределение на пазара. което е лобизъм”, каза от своя страна Петър Мутафчиев.
Иван Иванов от ДСБ също обяви, че Синята коалиция няма да подкрепи промените и даде пример с Чирпан: „Човек иска да се придвижи от Чирпан до София. Трябва да мине през Стара Загора, след това на връщане да премине през Чирпан. Господин министърът ще каже, че има възможност за директна линия от Чирпан до София, но, господин министър, аз питам защо на тази директна линия ще се забрани да спре в Пловдив и Пазарджик. Все едно на пазара на кажем: доматите ще се продават само от една фирма”, коментира Иванов.
Министър Александър Цветков обясни, че някой текстове могат да претърпят промени, но не пожела да уточни кои. „С предложената промяна се дават равни шансове не само на големите превозвачи, а и на малките превозвачи. В много по-голяма степен те са защитени от големите превозвачи”. Въпреки острия дебат депутатите приеха законопроекта с мнозинство.
Сред оспорваните промени в закона бяха още регламентирането от общините на пределни цени на таксиметровите услуги, задължително регистриране като превозвачи на собствениците на тирове над 12 тона, както и изискването автобусите, които превозват ученици, да са най-много 10-годишни. Председателят на транспортната комисия Иван Вълков обясни, че по някои от тези текстове ще бъдат направени предложения за промени.