Скандални нарушения за 127 милиона лева на предишното ръководство на БДЖ е установила проверка на Министерството на транспорта, съобщи ресорният министър Александър Цветков. Сред най-фрапиращите случаи е липсата на 18 платени, но недоставени спални вагона. Докладът на ведомството вече е изпратен в прокуратурата, а пряка отговорност за скандалните сделки според министър Цветков ще се търси от бившите шефове на железниците Христо Монов и Олег Петков.
Проверката на министерството през последните пет месеца е обхванала периода от началото на 2007 година до септември 2009 година от дейността на Българските държавни железници. Установени са нарушения при 19 от общо проверени 37 обществени поръчки. Според Александър Цветков за периода съзнателно е бил нарушаван интересът на държавната компания.
18 рециклирани вагона, за които вече са платени 14 млн. евро на швейцарската фирма „Арвекс", изобщо не са доставени у нас, а и никой не знае къде се намират, съобщи министър Цветков. „Според приемателно-предавателните протоколи тези вагони са тук. Те са платени и са собственост на БДЖ от една година насам. Но вагоните ги няма. В БДЖ са работили по-добри фокусници от Дейвид Копърфийлд", каза Цветков.
Обществената поръчка, под която през 2008-а година се е подписал бившият шеф на БДЖ Христо Монов, включва доставка на общо 30 вагона. Пристигнали са само 12 вагона на възраст над 40 години и шест от тях вече са извадени от употреба заради неизправност. „Това е една малка част от безобразията, които са извършени през последните две години в Българските държавни железници. Като пример за абсолютно безхаберие ще посоча, че ръководството на БДЖ не си е направило труда дори да си поиска 35 млн. лв. недължимо ДДС от държавата. Толкова са се чувствали богати може би", каза Цветков. Според министъра тези пари ще стигнат за заплати на железничарите за три месеца.
Нарушения има и при избора на фирма за работни облекла на железничарите. Първоначалната обществена поръчка е била развалена от БДЖ и железниците са се договорили без обществена поръчка с фирма Монопол 2000, която е поискала половин милион лева повече. „Чрез поръчка по договаряне костюмите на колегите са договорени на цена от близо 300 лв. за един. Взе да ми става неудобно, тъй като моите костюми са малко по-евтини", каза още министърът.
Според Цветков извършените нарушения са една от основните причини за тежкото финансово състояние на железниците. Към момента БДЖ дължи 140 милиона лева на доставчици и над 550 милиона на финансови институции. Докарани до това състояние, железниците няма да се стабилизират без подкрепата на държавата, категоричен бе транспортният министър. По думите му такъв одит предстои и в другата държавна жп компания - Национална компания „Железопътна инфраструктура", където също имало съмнения за скандални сделки.