Българите са сред най-малко овластените и най-неуверените потребители в ЕС. Това каза Невен Мимица, еврокомисар за защита на потребителите, при откриването на информационна кампания на ЕС у нас.
Еврокомисарят отбеляза, че голяма част от българските потребители не вярват, че търговците на дребно зачитат законодателството за защита на потребителя, не са уверени да използват правата си и не смятат, че държавните органи ги защитават.
Приемането на закони е само една стъпка към овластяване на потребителите. За да отстояват правата си, хората трябва да знаят какви точно са те и къде да получат информация и консултация, отбеляза той. По думите му целта на кампанията е да се информират потребителите за правата им като граждани на ЕС. Еврокомисарят препоръча българските потребители да бъдат по-настойчиви, да предприемат действия и да отстояват правата си активно.
Пред журналисти еврокомисарят отбеляза, че всяка година от ЕК се прави проучване на общественото мнение доколко защитени се чувстват. Българските потребители се чувстват по-слабо защитени в сравнение с останалите. Под средното е равнището на тяхното доверие към националните органи, в потребителските организации, което означава, че трябва да им се помогне това доверие да се укрепи, заяви еврокомисарят. Той посочи, че може да се търси обяснение в икономическата и политическата история. Групата държави - членки, в които условията за потребителите са под средното равнище за ЕС, според собствените възприятия, са предимно икономики в преход, страни, които в миналото са имали държавна икономика, уточни Мимица. В тези страни потребителите не се чувстват толкова уверени и достатъчно сигурни, че ще подадат жалба и ще им се обърне внимание, допълни гостът.
Еврокомисарят препоръча да се работи в посока на промяна на манталитета, потребителите да са по-осведомени за своите права и роля.
В отговор на журналистически въпрос Невен Мимица каза, че новата Директива за правата на потребителите отразява новостите, които се наблюдават на пазара и възможностите за покупко-продажби в интернет. Той уточни, че сред новостите е удълженият срок, в рамките на който потребителят може да върне стока, която е преценил, че не желае да задържи. Предишният период беше 7 дни, а сега е 14 дни, в които една стока може да бъде върната. По други директиви е удължен срокът и за отказ от настаняване или за кредит, каза еврокомисарят. В 14-дневен срок потребителят може да се откаже от кредит. Гаранционните срокове също се удължават от една на две години. Съгласно новото законодателство се забраняват и всякакви допълнителни такси, чрез които досега са били оскъпявани покупките с кредитни карти онлайн или в търговски обекти.
Срокът за транспонирането на Директивата в националното законодателство беше декември 2013 година, каза Мимица в отговор на въпрос. По думите му в края на тази седмица трябва да започне прилагането на вече транспонираните норми, но не само България, а и други държави - членки не се спазиха тези срокове. Комисията следи процеса и е изпратила официално писмо до българските власти. Надяваме се, че то ще е достатъчно и няма да се наложи процедура по нарушения, каза еврокомисарят.
Източник: БТА