Българското законодателство не регламентира правата на пътниците в автобусния транспорт. Това каза за Дарик Александър Леков от асоциация „Активни потребители”. Той коментира инцидента на 3 май, когато около 20 човека останаха на магистрала „Тракия” при Ихтиман час и половина късно вечерта. Причината е технически проблем на последния автобус по направлението Пловдив – София. От фирмата превозвач – „Витоша експрес”, отказаха коментар за Дарик и заявиха, че не са получили искане за компенсация. Не се ангажираха обаче, че ако получат, ще се отзоват.
Инцидентът е станал към 21.00 часа с последния автобус Пловдив – София, който е тръгнал в 20.00 часа, а пътниците са чакали помощ до 22.30 часа, когато е станало ясно, че от фирмата не са изпратили друг автобус, който да ги превози. Това обясни за Дарик Гергана, която е сред групата, пътувала за София. По думите й идеята била да се спират и други автобуси, пътуващи за столицата, които да извозят хората. В крайна сметка рейс не спрял и те все оставали на магистралата. Всеки от пътниците започнал да звъни на познати да го приберат от аутобана. В един момент бил направен опит автобусът да бъде поправен и той тръгнал за София, криейки риск за живота и здравето на пътниците в него, каза още Гергана, която е отказала да се качи. Според нейна спътничка подобен инцидент с автобус на същата фирма е имало скоро преди това.
Всеки, който изпадне в такава ситуация, трябва да направи рекламация пред фирмата превозвач, обясни Александър Леков от „Активни потребители”. Към тази рекламация клиентът е длъжен да приложи всички документи, които доказват претърпяната вреда, например правят се протоколи. Рекламацията не изключва възможността по-късно да се направи граждански иск, коментира Леков.
Според него надеждата ситуацията да се промени е в европейския регламент за правата на пътниците, който беше приет през февруари. Той ще започне реално да действа обаче през 2013 г. и ще регламентира само правата на хората, пътуващи на разстояния над 250 км. В него е заложено, че за по-кратките разстояния правата на пътниците трябва да бъдат защитени чрез националното законодателство.
Чуйте целия репортаж: