Подписка срещу отпадането на Емилиян Станев от учебниците по литература започна във Велико Търново. Новината за премахването на емблематичния автор и от началния курс разбуни духовете в старата столица, а от къщата музей на именития българин са готови на всичко, за да запазят произведенията му поне за най-малките.
Д-р Радка Пенчева, завеждащ уредник в къщата музей на Емилиян Станев във Велико Търново бе категорична, че няма да спрат до тук и подписката ще бъде подкрепена от отворено писмо, което ще бъде изпратено до Министерство на образованието и до медиите. "Ще потърсим съдействие и от местната власт и великотърновските депутати, за да успеем да запазим творбите на нашия съгражданин в учебниците", каза д-р Пенчева.
Досега писателят се изучаваше в 4 клас с „Чернишка”, а общо в началния курс децата се запознаваха и с произведенията му „През гори и води”, „Лакомото мече”, „Къщичка под снега”. В 8-ми клас в учебната програма беше повестта му „Крадецът на праскови”. „Сега идеята на Министерство на образованието и науката, без всякакви доводи защо го прави, е да изхвърли всички творби на писателя от учебниците. Знаете, че до сега в нашите учебници са правени по т.нар. „хронологичен принцип“ – следват развоят на българската литература, а сега идеята е да се направят тематични ядра и писателят не е намерил място в тях, според експертите. Ние като носители на неговите авторски права и като пазители на неговата памет, защото знаете, че музеите правят точно това, сме много притеснени от този факт и категорично протестираме“, каза още д-р Радка Пенчева. Тя допълни и,че вероятно министърът на образованието не е изцяло запознат с идеята на своите подчинени и апелира това да се случи.
Д-р Пенчева припомни, че ЮНЕСКО обяви 2017 г. за година на честванията на Емилиян Станев, редом с изобретателя Никола Тесла. "В един от класовете Емилиян Станев е заменен с английския писател Джерълд Даръл. Кажете ми кога в Англия ще въведат Емилиян Станев, а ще изхвърлят техен автор”, възмущава се Радка Пенчева.
Доц. Владимир Донев, преподавател по литературознание и методика на обучението по български език и литература във ВТУ коментира, че вероятно в Министерството няма целенасочена кампания за премахване на класиците на българската литература, но то е факт, благодарение на новите образователни програми, които влязоха с новия закон.
„Последният класик, по думите на проф. Светлозар Игов, в българската литература, това е Емилиян Станев. Класиците не могат да бъдат „изтръгвани“ от българската литература, защото обеднява българският свят. Какво всъщност е литературен класик – автор, който най-пълноценно и задълбочено представя българският свят. Каква е целта на обучението по литература в училища – да представи с определени творби най-значимите български писатели, които описват нашия характер и нашата същност като българи. Когато бъде изваден един такъв голям и значим автор, ние обедняваме и „кършим клони от българският свят“, каза още доц. Донев.
Проблемът, по думите на доц. Донев, е в новото преструктуриране, според което степените на образование са: начален курс до 4 клас, прогимназиален и гимназиален от 8-ми до 12-ти клас с две вътрешни поднива. "Според този закон учениците могат да завършат образованието си в 10-ти клас, без да са задължени да минат втори гимназиален етап от 10-ти до 12-ти клас. При което цялото изучаване на българската литература, макар и осакатено, трябва да се сбие до 10-ти клас", обясни доц. Донев.
Тъй като Къщата-музей на Емилиян Станев във Велико Търново е филиал на Националния музей на Емилиян Станев в София, директорът на регионалната структура, заедно с председателя на Съюза на писателите, ще стартират акция в защита на тезата. „Дискусиите продължават и все още има време плановете да бъдат променени“, категорични бяха дейците от Търново.
Д-р Радка Пенчева, завеждащ уредник в къщата музей на Емилиян Станев във Велико Търново бе категорична, че няма да спрат до тук и подписката ще бъде подкрепена от отворено писмо, което ще бъде изпратено до Министерство на образованието и до медиите. "Ще потърсим съдействие и от местната власт и великотърновските депутати, за да успеем да запазим творбите на нашия съгражданин в учебниците", каза д-р Пенчева.
Досега писателят се изучаваше в 4 клас с „Чернишка”, а общо в началния курс децата се запознаваха и с произведенията му „През гори и води”, „Лакомото мече”, „Къщичка под снега”. В 8-ми клас в учебната програма беше повестта му „Крадецът на праскови”. „Сега идеята на Министерство на образованието и науката, без всякакви доводи защо го прави, е да изхвърли всички творби на писателя от учебниците. Знаете, че до сега в нашите учебници са правени по т.нар. „хронологичен принцип“ – следват развоят на българската литература, а сега идеята е да се направят тематични ядра и писателят не е намерил място в тях, според експертите. Ние като носители на неговите авторски права и като пазители на неговата памет, защото знаете, че музеите правят точно това, сме много притеснени от този факт и категорично протестираме“, каза още д-р Радка Пенчева. Тя допълни и,че вероятно министърът на образованието не е изцяло запознат с идеята на своите подчинени и апелира това да се случи.
Д-р Пенчева припомни, че ЮНЕСКО обяви 2017 г. за година на честванията на Емилиян Станев, редом с изобретателя Никола Тесла. "В един от класовете Емилиян Станев е заменен с английския писател Джерълд Даръл. Кажете ми кога в Англия ще въведат Емилиян Станев, а ще изхвърлят техен автор”, възмущава се Радка Пенчева.
Доц. Владимир Донев, преподавател по литературознание и методика на обучението по български език и литература във ВТУ коментира, че вероятно в Министерството няма целенасочена кампания за премахване на класиците на българската литература, но то е факт, благодарение на новите образователни програми, които влязоха с новия закон.
„Последният класик, по думите на проф. Светлозар Игов, в българската литература, това е Емилиян Станев. Класиците не могат да бъдат „изтръгвани“ от българската литература, защото обеднява българският свят. Какво всъщност е литературен класик – автор, който най-пълноценно и задълбочено представя българският свят. Каква е целта на обучението по литература в училища – да представи с определени творби най-значимите български писатели, които описват нашия характер и нашата същност като българи. Когато бъде изваден един такъв голям и значим автор, ние обедняваме и „кършим клони от българският свят“, каза още доц. Донев.
Проблемът, по думите на доц. Донев, е в новото преструктуриране, според което степените на образование са: начален курс до 4 клас, прогимназиален и гимназиален от 8-ми до 12-ти клас с две вътрешни поднива. "Според този закон учениците могат да завършат образованието си в 10-ти клас, без да са задължени да минат втори гимназиален етап от 10-ти до 12-ти клас. При което цялото изучаване на българската литература, макар и осакатено, трябва да се сбие до 10-ти клас", обясни доц. Донев.
Тъй като Къщата-музей на Емилиян Станев във Велико Търново е филиал на Националния музей на Емилиян Станев в София, директорът на регионалната структура, заедно с председателя на Съюза на писателите, ще стартират акция в защита на тезата. „Дискусиите продължават и все още има време плановете да бъдат променени“, категорични бяха дейците от Търново.