р
р / ThinkStock/Getty Images
На среща на Националната агенция за приходите (НАП), Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) и пациентски организации бе обсъдена темата за защитата на личната информация, съдържаща се в пациентските досиета. Касае се за случаите, когато достъпът до тях се осъществява чрез персонален идентификационен код (ПИК), издаден от НАП.

Механизмът за издаване на ПИК изключва максимално възможността той да бъде получен от друг човек, тъй като кодът се предоставя лично, срещу лична карта и в запечатан плик. При издаването на ПИК гражданите удостоверяват с подписа си, че няма да предоставят своя ПИК на трети лица и се задължават да изтърпят всички законови последици от нарушаването на това изискване. Изключение правят идентификационните кодове, издадени на упълномощени лица. Около 500 хил. граждани, които ползват ПИК на НАП, вече са подписали, че няма да разкриват своя ПИК на трети лица.

Всеки, който се съмнява, че е нарушена конфиденциалността на персоналния му код, може да подаде сигнал за блокиране на ПИК на телефона на Информационния център на НАП  0700 18 700, след което да поиска да му бъде издаден нов ПИК чрез електронната услуга на приходната агенция.