Организаторите на Vertigo: Ако някой търси скандал, може да го намери във всичко
Организаторите на Vertigo: Ако някой търси скандал, може да го намери във всичко / организаторите

Започва второто издание на Международния фестивал за съвременен танц и алтернативни изпълнителски изкуства "Vertigo". "Докато идеята на миналогодишното беше да покажем само български артисти, този път ще бъде по-различна - изданието да бъде международно. Ще имаме възможност по време на теоретичен блок да проследим цялата история на съвременния и модерен танц. Предстоят две представления на международна продукция България - Белгия и един артист от САЩ - Кийт Хенеси", разказа за Дарик Мирослав Йорданов – артистичен директор на "Vertigo".

Идеята тази година е фестивалът да е "по-обран" и да се покаже не толкова количество, колкото с малко събития да се даде възможност на публиката да влезе в кухнята на създаване на подобен тип сценични форми. И тазгодишното издание няма да бъде елитарно. Алтернативните форми не са сложни, те просто представят различен вид усещане и дори могат да бъдат по-разбираеми от хората, коментира Йорданов.

Той изрази надежда, че тази година фестивалът няма да предизвика скандални реакции каквито имаше с проявата на Иво Димчев на миналогодишното издание на "Vertigo".

"Целият шум се вдигна още преди някой да е видял представлението. В момента, в който то мина, отзивите бяха добри", добави Йорданов.

Акцент в програмата е проектът на Христиан Бакалов "BRIGHT". Това е скок в тъмното, в личното и публично пространство, където границите се установяват от дълбочината на собствено ни любопитство. Представлението работи c кодовете на пърформанса и инсталациятa и флиртува с пълната тъмнина.

С проекта си Христиан Бакалов чертае линията на артистичния си интерес - да създаде произведение, което активно работи с позициите на зрител и изпълнител, третирайки пространството като жив организъм.

"Моят спектакъл е инсталация и предлага възможност на всеки да направи в него своя филм както си поиска. Публиката да бъде и публика, и изпълнител едновременно. Идеята ми е да представя един друг поглед върху това какво е спектакълът в момента, в който всичко се случва. Исках да активирам тялото на публиката. Исках "BRIGHT" да стане някакъв акт на съпричастие", обясни авторът пред Дарик.

Програма на фестивала

21.11.2015 - – Contemporary Space

Нощ на театрите - алтернативно парти с участието на:

esoundc ( ecological sound corps ) - 100 % oldschool mix и Oshogy - Abstract Electronic & Glitch

Основна програма

21.11.2015-22.11.2015 – Contemporary Space

Танцови представи и артистични предпочитания – лекция на Галина Борисова

Лекцията събира на едно място различни мнения, опит и лични гледни точки на танцьори, хореографи и критици, работили през първата половина на 20 век. Oткровения за танцови предпочитания, артистични представи, критики на автори, анализи и обяснения на танцови практици и теоретици, допринесли за развитието на модерния и съвременен танц в Америка и Европа.

21.11.2015:

Ще говорим за Луи Фуле, Айзедора Дънкан, Рут С.Денис, Тед Шоун, Марта Греъм, Дорис Хъмфри, Мери Вигман, Курт Йос, Рудолф Лабан с др.

Историята на модерния танц започва като избор, преминава правилата и идеите от миналото, които са принадлежали на други поколения и култури, и върви напред към една по-индивидуална творческа интерпретация. Историкът за танц Джон Мартин описва модерния танц като „гледна точка”, различна за всяко десетилетие, за всяка страна, за всеки човек, който й дава право на съществуване. Новите танцьори от началото на двадесети век избраха да се освободят от миналото, да се насочат към настоящия момент и напълно да преосмислят идеята какво е танц.

22.11.2015:

Първа част - Ще говорим за пост модерният период, когато през 1960г. стават радикални промени по отношение на танца. Едно такова движение се развива от група хора, които са учили с композитора Робърт Дън в Джъдсън Театър в Ню Йорк. Ще разгледаме работата на Мърс Кънингам, Ивон Рейнър, Триша Браун, Стив Пакстън и др.

Втора част - Съвременният танц насочва енергията си към това, което може да се нарече - проблемите които са на ход в живота и тяхната контекстуализация. Ще говорим за манифести, нови техники (hang out technique- техника на шляенето), пинк понг хореографии ( ping-pong), формати на найлоновата торбичка (plastic bag), внезапните композиции и импровизации и продукти без процеси (product without process). С какво всъщност се занимава съвременният танц? С размножаването на стилове, техники и естетически възможности, концептуалният подход към продукта става нещо обичайно за танцовата сцена на сводобна практика. От днешната сцена ще се спрем на хореографите: Джонатан Бъроус, Ксавие ле Роа, Жером Бел и др.

Галина Борисова

Изучава класически танц в Държавно Хорeографско Училище, София. Специализира модерни танцови техники в Палука Шуле, Дрезден, гост на Луиз Бедар Данс и Театър “Ла Шапел”, Монреал, участник е в тренинговите класове с Жан Пиер-Перо студио, Канада. Стипендиант е на Американския Танцов Фестивал - Международна Хореографска Резиденция, Дюк Университет, Северна Каролина.

Участва в ателиета с Ксавие лъо Роа, Лиза Нелсън, Марк Томпкинс, Дейвид Замбрано и др. Гост преподавател в Нов Български Университет, София; Дънкан Център, Прага и др. Като танцьор участва в продукции на “Дежа Доне”, Кубилай Хан Инвестигейшън, Луис Бедард, Канада и Елза Лимбах. Автор на повече от 40 сценични представления.

Галина Борисова участва в едни от най-престижните международни фестивали за съвременен танц в Европа и САЩ. Нейни работи са продуцирани от Гранд Театър, Хронинген; Театър Гильотин, Стокхолм; Хиподрум Театър, Гейнсвил; Сръбски Национален театър, Нови Сад и др.

Носител на следните международни награди: Хронинген, Холандия - първа награда за спектакъла „A never ending story”, международен конкурс за съвременна хореография. Златен медал за нейното соло „Хуанита Хилдегар Бо” на конкурса Земун, Белград за най-добър изпълнител.

Програматор на галерия "Етюд" от май 2015г. Един от инициаторите на Номад Денс Академи – България.

Автор на книгата “Танцови представи и артистични предпочитания” издателство НБУ.

Пише редовно текстове за танц в блога си http://galinaborissova.blogspot.com/

Нарича себе си хореограф-мутант.

23.11.2015 – Градска художествена галерия

BRIGHT (България/Белгия)

BRIGHT е скок в тъмното, в личното и публично пространство, където границите се установяват от дълбочината на собствено ни любопитство.

Представлението работи c кодовете на пърформанса и инсталациятa и флиртува с пълната тъмнина.

С проекта си Христиан Бакалов чертае линията на артистичния си интерес - да създаде произведение, което активно работи с позициите на зрител и изпълнител, третирайки пространството като жив организъм.

С BRIGHT, Бакалов предлага „постоянни ситуации”, в които тялото на зрителя се активира, за да стане едновременно предмет и обект на пърформанса / инсталацията.

BRIGHT е първата част от трилогията „Вечност”.

Музика и музикална среда: Христиан Бакалов / продукция фондация „Арт Ийст“

ко-продукция „Кай театър“, Вурит (Гент), ВП Цимер (Антверпен), „уъркспейсбрасълс“, „Фабрика 126“ (София)/ подкрпено от „Трабълин“/Ян Фабр (Антверпен)/ благодарности към Софи и Фабиен Дел, Тони Деклам, Сабина Христова, Борис Делчев, Едуард Лалу, Марни Руменс, Ивана Йоцич/ и най-невероятните асистенти, Татяна Петрова и Пол Макгий/ фотографии: Пол Макгий.

Продължителност- 5 х 30 мин.

Християн Бакалов

Добре познат от Европейската танцова сцена – танцьор, хореограф и танцов педагог. Работил е за Младия балет на Франция, Национален център за танц „Клод Бромашон” – Нант, Франция. Участвал е в представления на едни от основните имена на съвременната танцова и театрална сцена, като Ян Фабр, Жером Бел, Рбобърт Уилсън и др.

24.11.2015 – Танцов център The Center

Almost (САЩ)

Почти.

Почти нищо. Почти всичко. Почти перфектно. Почти мъртво. Почти опасно.

Под широк спектър от влияния от пънка до пърформанса, от физическите спазми до обществените движения, от отчуждението да ексцентричността, Хенеси подхожда към импровизацията като ритуално жертвоприношение. Взискателният подход към импровизацията в представлението се основава на тази пиянска намеса в социалния контекст, която никой от нас не може избегне.

Almost е пърформанс на спонтанното действие. Кийт Хенеси идва във Варна, за да импровизира; ще сътвори представление от почти нищо, достигайки почти всичко. Проявявайки любопитство към истории на движещите се тела и социалнoто движение, импровизациите на Хенеи са динамична миш-маш от Джъдсън, боди арт, стенд-ъп, Абсурд, сайт-специфик, лекция, и ритуал (където Абсурд означава, наред с други неща, ексцентричен гибелен лагер, и ритуал за това как една група хора преживяват магията и / или смъртта заедно). Той може да експлоадира с политическа тирада, може да отговаря на въпроси на публиката; със сигурност ще сменя костюми и може би ще ...Тялото натрупва информация и прави избори. Подходи и изображения от историческата структура на работата на Хенеси се появяват като навици, опори, стари приятели. Almost игриво нарушава социалните норми, които повечето театрални спектакли утвърждават. Подобно на всички изпълнения на живо, Almost е винаги еднократно събитие.

Продължителност- около 60-70мин.

Кийт Хенеси

Кийт Хенеси е танцьор, хореограф и активист, който е познат в САЩ и Европа като пионер на queer естетиката и с критичността си към политическата реалност. Той умело борави с различни сценични жанрове.

Адсреси на локациите

Градска художествена галерия „Борис Георгиев”, ул. „Любен Каравелов” 1

Галерия „Contemporary Space”, ул. „Марко Балабанов” 23

Танцов център The Center, ул. „Шипка” 4

Фестивалът се провежда с финансовата подкрепа на общинския фонд "Култура".