Кметът Димитър Николов: Скоро Бургас ще е морската столица
Кметът Димитър Николов: Скоро Бургас ще е морската столица / Община Бургас

Хубавото време и многото почивни дни през май изтеглиха старта на туристическия сезон на морето. Как се подготвя Бургас за сезона, какви планове и амбиции има ръководството на града, попитаха от "Стандарт" кмета Димитър Николов:

- Г-н Николов, задава се голямо преселение на чиновници извън София. Говори се, че Бургас и Варна спорят за домакинство на Изпълнителна агенция "Морска администрация". Ще успеете ли да надделеете, г-н Николов?

- Бургас е перспективен град, с голям порт, първата търговска врата на България след Босфора. След няколко месеца ще влезе в експлоатация автомагистрала "Тракия", до една година ще бъде изградена скоростната жп отсечка между Пловдив и Бургас. Което означава, че между София и Бургас ще има скоростна връзка както с железопътен, така и с автомобилен транспорт. Това ще направи града още по-атрактивен.

- Т.е. по пътя на логиката е нормално морската администрация да отиде в Бургас?

- По пътя на логиката търговските перспективи пред Бургас са много големи. И градът се развива изключително динамично. Имаме желание да е домакин и на Изпълнителна агенция за рибарство и аквакултури /ИАРА/. По простата причина, че южно от Стара планина се добива 70% от морската риба в България. Тук е по-големият рибарски флот - не само с кораби, но и с лодки. В центъра на града сме осигурили офиси с подземен и надземен паркинг. Става въпрос за бившата сграда на профсъюзите, до Операта.

- Кога ще има решение за преместването?

- Това е в компетентността на Министерския съвет. Черноморските кметове в област Бургас сме подготвили подписка до МС.

- Кметовете по морето отново стават актуални покрай законопроекта за Черноморското крайбрежие. Те са против предвидената забрана за строителството на първа линия - на 100 м от брега. Вашата позиция каква е?

- Основните мотиви на регионалното министерство са да бъде ускорено приемането на общите устройствени планове на черноморските общини. За наше щастие вече година Бургас има действащ общ устройствен план и в него сме включили всички тези параметри на редукция. Желанието на министерството е първата зона - зона А, 100-метровата, да бъдат резервирани територии само за спорт, заведения, велоалеи, паркоалеи, пейки, възможност за паркинги и по-безпрепятстван достъп до морския бряг.

- Значи пред Бургас този въпрос не стои?

- Да, той не ни притеснява. Градската територия вече е урбанизирана, контактната зона с морето е основно чрез Морската градина, където нямаме намерение да строим. Другата част, която е в посока солниците и Сарафово, голямото желание на общината е да изгради в първата зона велоалея с пешеходна зона и да даде възможност там да се изградят заведения и инфрастурктура, свързана с туристическите атракции.

- В Бургас ще се наложи ли събаряне на сгради?

- Тази промяна в закона ще третира строежи оттук нататък. Доколкото разбирам, ще има буферен срок от няколко месеца до 1 г., в който всички стартирали процедури ще могат да бъдат довършени и да влязат в параметрите на ограничението.

- Имате ли кметовете от морето обща инициатива?

- Имахме обща среща с министъра на регионалното развитие, областния управител и бургаските депутати и взехме решение администрацията на областта и на министерството да ускори процедурите по приемане на устройствените планове най-вече на Царево и Созопол, които са в по-ранна фаза. Разбира се, последната инстанция е решението на общинските съвети.

- А вече от общините зависи дали ще въведат това ограничение?

- Именно.

- В края на юни предстои откриването на пътен възел Юг на изхода на Бургас в посока Созопол, който да поеме трафика от магистрала "Тракия" към морето на Юг. Ще има ли тапа в Бургас?

- Именно заради липсата на такъв пътен възел тапата бе час-час и половина. Сега, с изграждането на моста, кръговото движение и въвеждането в експлоатация на пътен възел Юг, ще се осъществи безпрепятствено преминаване и няма да се получава задръстване.

- Идва летен сезон - какво подготвяте освен фестивала "Спирит ъф Бургас"?

- Много богата културна програма. Всеки ден ще има събития, основно в центъра на града, на плажа и в Морската градина. Надявам се да мине безпроблемно туристическият сезон, да няма тежки инциденти, да няма инфарктни ситуации. Очакваме всеки момент областният управител да ни даде и тази година безвъзмездно да стопанисваме Централния плаж. Всички чадъри, шезлонги, спортни съоръжения там ще са безплатни. Миналото лято нямаше платени чадъри и шезлонги и това се прие много радушно от гостите и жителите на Бургас. От 6,00 ч сутринта идваха плажуващи да си запазват шезлонги. Тази година ще осигурим три пъти повече. На Централния плаж няма да има нито една платена услуга. Ще осигурим още 6 нови игрища, с което ще станат 10 местата за плажен волейбол, тенис, футбол и бадминтон. Ще има два къта за игра на деца и фитнес уреди на плажа.

- Другата част от плажа не е ли на концесия?

- Северният плаж е даден на концесия преди години. Там ще има и платени, и безплатни зони.

- Кога ще има делфинариум в Бургас?

- В момент подготвяме терена и параметрите на застрояването му. След това ще обявим конкурс. Вече има интерес от две чужди компании с желание да инвестират, специализирани в изграждането на морски и водни атракции. Едната в момента строи океанографски център с делфинариум в Русия, а другата мисля, че има няколко аквапарка в България.

- Къде ще се намира?

- В зоната на парк "Езеро", близо до Морската градина, в контактната територия между Атанасовското езеро и морето, за да има лесен достъп на солена вода. Намира се северно от новата конна база, до ЦУРК-а.

- Кога ще е готов делфинариумът?

- Общината няма пари за изграждането му, така че всичко зависи от възможностите на евентуалния инвеститор.


- Имате ли амбицията Бургас след години да бъде наричан морската столица вместо Варна?

- Имам амбицията бургазлии да са със самочувствие и да са щастливи, че живеят в този град. А кой как ще го нарича е без значение за мен - важното е инфраструктурата да е перфектна, младите да намират причина да останат и жителите да могат да се реализират.