„Катули Кармина” и „Кармина Бурана” - премиерно изпълнение преди турнето в Холандия
„Катули Кармина” и „Кармина Бурана” - премиерно изпълнение преди турнето в Холандия / Дарик Варна, архив

Кулминацията на Опера в Летния театър - Варна 2011, част от проекта Варна - кандидат за европейска столица на културата 2019, тази година се състоя на 18 август с премиерата на драматичната кантата „Кармина Бурана” от Карл Орф - копродукция България (Варна) - Холандия. За пръв път в историята на Варненската опера в постановъчния екип бяха ангажирани предимно чуждестранни творци: Мариане Бергльоф - режисьор, Мартин Зомерлате - хореограф-постановчик, Андрей фон Шлипе - сценограф, Катрин Рьоле - костюмограф. Диригент Найден Тодоров.

Към култовата кантата “Кармина Бурана” се прибавя и “Катули Кармина” от Карл Орф и така се получава един завършен спектакъл, с който Държавна опера Варна ще се представи в различни градове на Холандия от 1 до 16 октомври. В продукцията участват оркестър, хор и балет на Държавна опера Варна, хор на Държавна опера Русе, хор при Детско-юношеска опера на ОДК Варна, под диригентството на Найден Тодоров. Диригенти на хоровете: Малина Хубчева, Христо Стоев, Ганчо Ганчев. Солисти na балет: Анна Андреева, Румен Стефанов, Илияна Славова, Николай Димитров, Павел Иванов, Евгения Минкова, Илиана Божкова, Галина Велчева. Солисти: Валерий Георгиев, Георгиос Филаделфефс, Карина Скжешевска, Ирина Жекова, Дитер Гофинг, Пламен Димитров. 

Карл Орф е не само един от най-популярните композитори и една от най-ярките и самобитни индивидуалности в музикалната култура на 20 век, но и забележителен реформатор на музикалния театър от ранга на Монтеверди, Глук и Вагнер. Най-отличителните и най-характерни черти за творчеството на немския композитор е неговият стремеж към единство между музика, говор и движениe. Безспорно най-забележителното му музикално-сценично произведение “Кармина Бурана” открива нова страница не само в творчеството на Карл Орф, но и въобще в съвременния музикален театър. Още преди да се запознае с текстовете от 12 и 13 век, под името Codex Buranus, през 1930 г. Орф предприема първото си пътуване в Италия, където се заражда идеята за създаването на „Катули Кармина” по текстове на римския поет Гай Валерий Катул, живял в 1 в. пр. Хр. Завърнал се в Мюнхен през есента на 1930 г. Карл Орф композира седем части за A capella (музикален термин, означаващ многогласно хорово пеене без инструментален съпровод) хор по латински текст – “Catulli Carmina І”, следващата година пише още три допълнителни части – “Catulli Carmina ІІ” и едва през 1943 г. преработва и завършва произведението за сценично изпълнение. Премиерата се състояла на 6 ноември 1943 г. в Лайпциг.

„Катули Кармина” буквално означава “Песни на Катул”, но в случая „carmina” означава "стихове”. Към първоначално създадените 7 а-капелни части Орф прибавя още пет нови хорови части. Самият Орф пише сам латинските текстове за уводната и заключителна част. В този окончателен вид “сценичните игри Катули Кармина” в три действия с дълъг пролог и кратък финал, с времетраене от около 45 минути, са създадени за три хорови състава, двама солисти - сопран и тенор, 4 пиана, 4 тимпана и още редица ударни инструменти и балет. Основната идея на сюжета е нещастната любов на Катул към Лесбия и разрешението на вечния въпрос: любов (олицетворена чрез хор на младежите) и страст (олицетворена чрез хор на старците). Накрая любовта побеждава.

Цялата творба се отличава с голямо вътрешно напрежение, с извънредна жива ритмика, с повторение или разчленение на отделни думи за подсилване на смисъла. През 1976 г. Карл Орф казва в един разговор по повод неговата творба “Катули Кармина”: „Катул вече я беше композирал, аз само записах музиката. Никоя музика не е така първично танцувална, както тази”.